


About the Book

It was the biggest political scandal for a generation.

The Speaker of the House and five members of the Cabinet

resigned.

The Legg enquiry ordered MPs to pay back over £1 million

of wrongly claimed expenses. Three hundred and eighty-

one MPs will be forced to pay back an average £3,000.

Three MPs and one Lord face criminal charges.

No Expenses Spared is the fascinating account of the

journalistic scoop that changed the face of British politics.

It tells the story of one whistleblower and a small team of

dedicated journalists who worked in secret to pore through

more than a million expenses documents, braved the threat

of legal action and political pressure to reveal the truth.



About the Authors

Robert Winnett is the deputy political editor of the Daily

Telegraph. During his eleven-year career on Fleet Street,

which started at the Sunday Times, he has been behind

some of the country's biggest political scoops, including

exposing the cash-for-honours scandal under Tony Blair

and Derek Conway's controversial employment of his sons.

He has been shortlisted for three ‘scoop of the year’ awards

at the British Press Awards and has won other prizes for his

work, which has included reporting on the global credit

crunch and several British general elections.

Gordon Rayner is chief reporter of the Daily Telegraph.

He began his career at the Banbury Guardian before

moving to the Sun and later the Daily Mail, where he

helped uncover one of the biggest scandals of Tony Blair's

premiership by revealing emails between Cherie Blair and

the fraudster Peter Foster which proved No.10 had lied

over the ‘Cheriegate’ affair.

During his fourteen years on national newspapers, Gordon

has reported from more than twenty countries and covered

many of the biggest stories of recent years, including the

death of Princess Diana, the trial of Harold Shipman, the

Soham murders, the 7/7 suicide bombings and the ongoing

financial crisis.



www.rbooks.co.uk

http://www.rbooks.co.uk/


No Expenses Spared

Robert Winnett and Gordon Rayner

Cartoons by Matt



This eBook is copyright material and must not be copied,

reproduced, transferred, distributed, leased, licensed or

publicly performed or used in any way except as

specifically permitted in writing by the publishers, as

allowed under the terms and conditions under which it was

purchased or as strictly permitted by applicable copyright

law. Any unauthorised distribution or use of this text may

be a direct infringement of the author’s and publisher’s

rights and those responsible may be liable in law

accordingly.

Version 1.0

Epub ISBN 9781409093664

www.randomhouse.co.uk

http://www.randomhouse.co.uk/


TRANSWORLD PUBLISHERS

61–63 Uxbridge Road, London W5 5SA

A Random House Group Company

www.rbooks.co.uk

NO EXPENSES SPARED

A CORGI BOOK: 9780552162227

First published in Great Britain

in 2009 by Bantam Press

an imprint of Transworld Publishers

Corgi edition published 2010

Copyright © Telegraph Media Group Limited 2009, 2010

Matt cartoons copyright © Telegraph Media Group Limited

2009, 2010

Robert Winnett and Gordon Rayner have asserted their

rights under the Copyright, Designs and Patents Act 1988

to be identified as the authors of this work.

A CIP catalogue record for this book is available from the

British Library.

This book is sold subject to the condition that it shall not,

by way of trade or otherwise, be lent, resold, hired out, or

otherwise circulated without the publisher’s prior consent

in any form of binding or cover other than that in which it

is published and without a similar condition, including this

condition, being imposed on the subsequent purchaser.

Addresses for Random House Group Ltd companies outside

the UK can be found at: www.randomhouse.co.uk

The Random House Group Ltd Reg. No. 954009

2 4 6 8 10 9 7 5 3 1

http://www.rbooks.co.uk/
http://www.randomhouse.co.uk/


Contents

Cover

About the Book

About the Authors

Title Page

Copyright

Acknowledgements

Prologue

1 Freedom of Information?

2 Basra

3 The Leak

4 The ‘Missing Disk’

5 The Cold Call

6 The Deal

7 The Plan

8 The Bunker

9 Decision Time

10 ‘Go Day’

11 Backlash

12 The Tories Get their Turn

13 Meltdown

14 The Moat

15 Payback

16 The Phantom Mortgage

file:///tmp/calibre_5.41.0_tmp_ac1q35nx/97yz5r83_pdf_out/OEBPS/cover.xhtml


17 The Resignations Begin

18 The Justice Minister, his House and ‘Osama bin Laden’

19 A Very British Revolution

20 The Duck House Discovery

21 Keeping It in the Family

22 A New Front

23 Brown on the Brink

24 A Sea of Black Ink

25 Charges

Epilogue

Appendix: The Expenses Files

The Claims MPs were told to repay



Acknowledgements

Although it is our names that appear on the cover, this book

would not have been possible without the help and support

of the team who worked on the investigation into MPs’

expenses.

The investigation itself could not have gone ahead had it

not been for the courage and conviction of the Barclay

family and Murdoch MacLennan, the chief executive of

Telegraph Media Group, who backed their staff to the hilt.

William Lewis, our editor, put his own neck on the block in

deciding to go ahead with one of the riskiest stories in the

Telegraph’s history; he also gave us limitless amounts of his

time to provide his own recollections for this book and

constant guidance during the writing process.

We are indebted to all those who worked in the bunker

for their help in providing first-hand material and

anecdotes for this book. In particular, thanks must go to

reporters Holly Watt, Rosa Prince, Christopher Hope,

Martin Beckford, Jon Swaine, Nick Allen and Caroline

Gammell for their enthusiastic support throughout. Others

who played vital roles in the bunker, including Duncan

Hooper, Ian Douglas, Richard Oliver, Keith Hoggins,

Himesh Patel and Veronica Hale, also deserve special

mention.

News executives Tony Gallagher, Chris Evans and

Matthew Bayley gave us vital help in reconstructing some

of the key meetings which took place during the

investigation, and also cast their expert eyes over the

manuscript.



Arthur Wynn Davies, the Telegraph’s chief lawyer, has

our gratitude for bringing his unrivalled experience and

infectious good humour to the expenses project from start

to finish.

Thanks also go to Andrew Porter, Andrew Pierce,

Benedict Brogan and James Kirkup for their invaluable

insights into what was going on in Parliament and in the

wider world at the height of the investigation, and for so

admirably representing the Telegraph by satisfying the

countless requests for interviews during May, June and July.

Thank you to Rhidian Wynn Davies for helping us shape

this book into its final form; to Matt Pritchett, the

Telegraph’s peerless cartoonist, for allowing us to

reproduce his work; and to Bill Scott-Kerr, Simon

Thorogood and everyone at Bantam Press for steering us so

expertly through the editing process.

Others at the Telegraph who played their part in the

hugely complex expenses investigation are too numerous to

name individually here, but they know who they are, and

they can rest assured we appreciate the efforts of each and

every one.

Lastly, our thanks must go to John Wick for his

professionalism in handling such delicate material and his

help in enabling us to tell the full story of how the leak of

the expenses data came about.

Robert Winnett and Gordon Rayner

London, September 2009



Prologue

Thursday, 7 May 2009



 

MICHAEL ELLAM HAD been expecting a relatively quiet day

when he arrived for work at 8 a.m. sharp – or at least, as

quiet a day as was possible for anyone working in the

hothouse environment of 10 Downing Street. The Prime

Minister’s director of communications, a career civil

servant who had worked for Gordon Brown ever since he

became Chancellor in 1997, had spent the previous

fortnight handling a deluge of media enquiries about the

government’s reluctance to allow Gurkha veterans to settle

in the UK, but the furore had finally abated after the Prime

Minister had held a private meeting with the Gurkhas’

campaign leader, the actress Joanna Lumley.

Ellam had already read the morning’s newspapers

before he left home, and had been satisfied to see that they

were generally positive from the Prime Minister’s point of

view, giving him credit for finally doing right by the

Gurkhas, one of the British Army’s most distinguished

regiments. Crisis over, he thought to himself. So when he

received a text message on his mobile phone from Robert

Winnett, the deputy political editor of the Daily Telegraph,

just after 1 p.m., it certainly didn’t set off any alarm bells,

even though Winnett’s text urged him to call back ‘ASAP’.

He phoned Winnett back around fifteen minutes later, no

doubt expecting to field a straightforward question about

one or two loose ends in the Gurkha story.

In fact, Winnett was about to fire the starting gun in

what would become the biggest parliamentary scandal in

centuries.

‘What’s up?’ Ellam asked.

Trying his best to keep any emotion out of his voice,

Winnett replied: ‘What it is, I’ve got some questions about

the Prime Minister’s personal expenses claims which I need



to email to a secure email address, so I just wondered if

you could give me the best address to send it to?’

‘I’d hope all of the email addresses in Downing Street

were secure,’ joked Ellam, before suggesting the letter

should be sent to his own No. 10 email account so he could

draw it to the Prime Minister’s attention.

Despite his light-hearted response, Ellam knew from

Winnett’s mention of ‘expenses’ that this could spell

trouble. Like everyone else working in Westminster, he was

aware of a rumour that a copy of a computer disk

containing the details of expenses claims made by all 646

Members of Parliament over a four-year period had gone

missing several weeks earlier. MPs had spent the past four

years fighting demands for the information to be released

until, after losing a controversial High Court case,

Parliament had agreed to publish the details later in the

year. Even so, much of the information in the expenses

claims was to be censored (on grounds of ‘security’, that

familiar parliamentary fallback), so that many of the most

compromising and embarrassing details of what MPs had

been up to would never see the light of day.

Or at least, that had been the plan. But the rumour was

that the missing disk contained the full, unexpurgated

version of the expenses claims, and MPs were in no doubt

about the damage that information could cause if it were

made public.

Although Ellam was no doubt confident that the Prime

Minister had been scrupulous with his own expenses, the

fact that the Telegraph was asking questions about Brown’s

claims – signalling that the paper believed it was on to

something – could not be good news.

Did this mean that the Telegraph had the disk? Would

any other members of the government be getting phone

calls from the newspaper? And what exactly was it that the

Telegraph thought the Prime Minister had done?



Ellam didn’t have to wait long to find out. At 1.22 p.m.,

within a minute of putting the phone down on Ellam,

Winnett pressed the ‘send’ button on his computer.

The email he sent contained a formal, carefully worded

letter presenting details of the Prime Minister’s expenses

claims and inviting him to explain how they fell within the

rules. They included the fact that Brown had paid his

brother, Andrew, more than £6,000 of taxpayers’ money to

pass on to a cleaner; that he had switched the designation

of his ‘second’ home from his London house to his house in

Scotland; and that he had claimed twice for the same £153

plumber’s bill. It was a dry, precise, narrowly drawn

communication giving little indication of the fact that

Winnett and a team of nine other reporters had for some

time been quietly sitting on the journalistic equivalent of an

atomic bomb. For the previous week, they had spent every

waking hour in a back room at the Telegraph’s head office

above Victoria railway station, working in such secrecy that

only a handful of people outside the room had any idea

what they were up to.

The Telegraph did indeed have the computer disk, and

the information the reporters discovered on it left them in

no doubt that they were working on the story of a lifetime.

Even for such a cynical, world-weary breed as national

newspaper journalists, the details of what MPs had been

claiming on their expenses had been startling. They were

genuinely shocked to discover that many of the most senior

members of the government, including Cabinet ministers,

had been blatantly playing the system for years to squeeze

every last penny they could out of the taxpayer.

Parliament had set up a system of expenses and

allowances which enabled MPs to claim for the costs of

running a second home. On the face of it, this seemed only

reasonable: the vast majority of MPs represented

constituencies that were not within easy reach of London,

meaning they had to stay overnight in the capital during



the months that Parliament was sitting. But some ministers

had claimed thousands of pounds in expenses to furnish

and help pay for one of their properties, before arbitrarily

shifting the designation of ‘second home’ from their London

base to their constituency home so they could furnish that

property too. Others appeared to have avoided paying

capital gains tax by switching the designation when they

came to sell their second home so that they could tell the

taxman it was, in fact, their main home and exempt from

tax. With each passing day the reporters had discovered

another scam, until they were faced with a mind-boggling

array of ingenious ways in which MPs had managed to milk

a publicly funded system which was so inadequately

policed by civil servants that it almost seemed to have been

designed to be abused.

On another level, the reporters had been amazed at the

bizarre, the trivial and the downright baffling items which

many MPs had put on their expenses: a 5p carrier bag, a

packet of HobNobs, a glittery toilet seat, a jar of Branston

Pickle. Some parsimonious MPs submitted such detailed

and lengthy expenses claims that it was hard to imagine

they had much time left to do anything else. One had even

put in a phone bill for a single penny.

*

Thursday, 7 May had been designated as ‘go day’ for the

Daily Telegraph’s expenses investigation by the editor,

William Lewis, but he was acutely aware that the

newspaper was entering uncharted territory in which many

obstacles would still have to be overcome before any of the

stories could go to press.

Until now, an ambitious newspaper investigation might

have culminated in a single government minister being

exposed for an apparent abuse of his or her position. The

Telegraph was about to hold no fewer than thirteen



members of the Cabinet up to such scrutiny in a single day,

with the intention of doing the same again with a new set of

ministers or MPs every day for a week or more. And while

many newspaper investigations might spend weeks looking

into the activities of one person, the Telegraph’s reporting

team had spent precisely one week checking out dozens of

MPs, having obtained the information on 29 April. The pace

of the investigation had raised concerns among everyone

involved that important material might have been

overlooked, or that mistakes might have been made by

reporters who were all on a steep learning curve.

By 7 May the reporting team had only looked at a

fraction of the material on the disk – but an agreement with

the man who had passed the disk on to the newspaper

meant publication had to go ahead by the end of that week,

if at all: so Lewis knew he had no option but to press ahead.

The team would just have to carry on combing through the

documents on the disk as they went along.

Lewis had told Winnett and his team to spend that

morning preparing email letters to all of the ministers he

intended to feature in the next day’s paper – but not to

send them. Yet.

At this point in the operation the spotlight fell on one of

its central figures: Arthur Wynn Davies, the paper’s highly

experienced chief in-house lawyer. Approaching his sixty-

fifth birthday, he might have been expected to be looking

forward to a relaxing retirement in his native north Wales.

But Wynn Davies, rake-thin and hyperactive, a

newspaperman first and a lawyer second, was as excited as

any of the reporters about what he knew might be

journalistic history in the making. After more than thirty

years as a barrister in the press world, he still got as much

of a buzz from working on a big breaking news story as a

trainee reporter would in their first week on the job.

Wynn Davies had endured a sleepless night as he went

over and over the possible ways in which the government



or Parliament might try to scupper the story. At the very

least, he reckoned the authorities would seek a High Court

injunction on the grounds that the disk was ‘stolen’ and

publication might threaten the privacy of MPs or break

data protection laws. The worst-case scenario was that the

police would be called in to investigate how the Telegraph

came to be in possession of the disk. Key members of staff

might even find themselves under arrest. But despite the

legal complexities, Wynn Davies was certain in his own

mind that the way in which the Telegraph had obtained the

information and what it was about to do with it were

legitimate. He felt strongly that publication of the material

was in the public interest and that any attempt to gag the

paper could be seen off. To be doubly sure, it was essential

that the Telegraph be in a position to convince a judge that

each of the MPs it was about to expose had been given a

decent opportunity to respond to the allegations so that

due weight could be given to what they had to say.

At 10.45 a.m. six senior Daily Telegraph executives had

assembled for one final meeting in the editor’s office to

decide whether to press ahead.

The letters to the ministers were ready to be sent; once

they had gone, there could be no turning back. The

Telegraph was a traditionally cautious newspaper,

conservative with a small ‘c’. To take on the entire political

class in such an aggressive and direct way was not a

decision to be taken lightly. The issue of whether the

authorities would try to stop the newspaper in its tracks

remained a very real concern, and the dispatch of the

letters carried a high risk of triggering legal action – or,

worse, an unannounced police raid.

Wynn Davies sat in the middle of the editor’s glass-

walled office, visible but not audible to everyone in the

newsroom outside.

‘Can you give me any sort of guarantee that we won’t be

injuncted?’ Lewis asked.



‘No, but I’m confident we’re on solid ground.’

‘What about the chances of the police being called in?’

Wynn Davies said it was highly unlikely the police would

get involved, but that, in the event they were, they should

be sent to see the paper’s executive director (editorial),

Richard Ellis, who would politely inform the officers that

they would need a warrant to search the building.

Lewis listened intently to what each person had to say,

but as much as anything he was looking at their body

language, watching for clues as to whether any of them had

serious doubts.

No one did. The Telegraph had to press on, they all

agreed.

Although everyone in the room was calm and

businesslike, pulses were racing as each of them

contemplated what was at stake.

Lewis then began ‘scenario planning’, working out how

the paper could get the story out even if the police were

called in or the courts tried to injunct. Rhidian Wynn

Davies, the Telegraph’s consulting editor and Arthur’s son,

was tasked with finding a secure location off-site for a copy

of the disk in case all the copies in the office were seized.

‘Don’t worry, Rhids,’ Lewis reassured him with a smile.

‘If you get nicked you’ll be in a cell next to me.’

Plans were also laid out for publishing the expenses

stories online even if an injunction was granted. A team of

reporters and production staff would be scrambled to an

off-site location where they could load stories on to the

Telegraph’s website.

‘If we’re going to go ahead with this, we have to do it no

matter what,’ said Lewis.

Meanwhile an in-house cameraman was told to be ready

to film the police if they searched the office.

Lewis then called Winnett in. ‘We’re on,’ he said. ‘Let’s

get the letters out.’



As Winnett returned to the back corridor to brief the

reporting team, Lewis strolled across to the circular table

in the centre of the newsroom known as ‘the hub’, where

executives were gathering for the midday editorial

conference.

The expenses story remained so hush-hush that most of

the departmental heads were still completely in the dark,

and on what was otherwise a desperately quiet news day,

Matthew Bayley, the Telegraph’s news editor, went through

the motions of preparing a ‘dummy’ newspaper he knew

would almost certainly never see the light of day.

‘I’m embarrassed at how bad the news list is today,’

Bayley said as he began listing one dull story after another.

‘Well, we’ll just have to hope something better comes

along later, won’t we?’ said a smirking Lewis as he wound

up the conference twenty minutes later.

Lewis had arranged to have lunch that day with Nick

Robinson, the BBC’s political editor, and Andrew Porter, the

Daily Telegraph’s political editor, at Santini’s, a favourite of

the England football manager Fabio Capello. As the three

chatted about the state of the nation, Lewis was as tense as

he had ever been, waiting for news from the office as

Robinson grilled him on whether the Telegraph would be

giving its unequivocal support to the Conservative Party at

the next election.

Back at the office, Winnett was about to send the first,

vital email to Michael Ellam. As he did so, five of the

reporters sitting around him began making identical phone

calls to the staff of twelve other Cabinet ministers – and, for

good measure, the former Deputy Prime Minister, John

Prescott. The calls were followed up by emails similar to

that sent to Ellam, all of which had been written during the

course of that morning and approved by Arthur Wynn

Davies. Within an hour, fourteen of the most senior

politicians in the country had been placed on notice that

their expenses claims were about to made public. They



included Alistair Darling, the Chancellor; David Miliband,

the foreign secretary; Andy Burnham, the culture

secretary; Geoff Hoon, the transport secretary; Hazel

Blears, the communities secretary; and Paul Murphy, the

Welsh secretary. One by one, Whitehall departments

discovered that ministers might be in trouble; and one by

one they alerted Downing Street, where it soon became

obvious to Michael Ellam, and to the Prime Minister, that

instead of having a quiet end to the week, they were about

to be swamped.

As soon as he had received the email from Winnett,

Ellam had called Michael Dugher, Brown’s press aide, and

asked him to leave his lunch and return to Downing Street

that very minute to coordinate the government’s response

to the Telegraph’s allegations. Dugher spoke to each

minister involved – or their advisers – and told them they

would each have to compose their own response to the

Telegraph’s questions, though they should all stress that

they had not broken any rules and explain the justification

for claims where they could.

Meanwhile Joe Irvin, the Prime Minister’s political

director, headed a small team which was given the unlikely

task of sitting down and going through Brown’s own

expenses.

Less than a mile away, at the Telegraph’s offices, tension

was mounting by the minute as the investigation team

busily wrote up their stories on the individual ministers,

constantly checking the clock as they waited for the first

response to come in.

Aside from the concerns over whether the Cabinet

ministers – or even the parliamentary authorities – would

try to injunct the Telegraph, Lewis had a lingering unease

about whether the entire disk could turn out to be a fake.

The Sunday Times, where Lewis had once worked, had

been the victim of one of the most elaborate hoaxes in

history when it published details in the early 1980s of a



document which appeared to be Hitler’s newly discovered

personal diaries. The ‘Hitler diaries’ fiasco had passed into

infamy and had become a case study for every journalism

student on the importance of checking source material.

More recently, Piers Morgan had lost his job as editor of

the Daily Mirror after publishing what turned out to be

faked photographs of British soldiers assaulting Iraqi

prisoners; and in 1996 the Sun had been hugely

embarrassed by its publication of stills from a video of the

Princess of Wales canoodling with James Hewitt which

turned out to have been staged by lookalikes.

It remains every editor’s worst fear that they will

become the unwitting victim of the next big hoax, and

Lewis was determined it wasn’t going to be him. It had all

seemed too easy, he kept saying to himself. Surely there

had to be a catch?

The expenses team’s back office, which had become

known, rather unimaginatively, as ‘the bunker’, began to

resemble an operations room in a black-and-white war film

as executives anxiously walked in and out, asking, ‘Any

news?’ like commanding officers waiting to hear if a top-

secret bombing raid had been successful. ‘Not yet,’ was the

repeated refrain.

*

During the endless discussions about who might try to stop

the Telegraph publishing the expenses story, one minister’s

name kept cropping up: Jack Straw, the justice secretary.

Straw knew all about injunctions. Newspapers had been

prevented from identifying him or members of his family in

a 1998 story about his son selling cannabis after the

Attorney General obtained an injunction (which was later

overturned by a judge). He was also almost uniquely placed

to understand the significance of what was happening. He

had been home secretary when the government took the



controversial decision to introduce the Freedom of

Information Act which had led to the expenses data being

compiled electronically. And he had been Leader of the

House when the Commons decided to attempt to block the

release of information about MPs’ expenses. He was now

the head of the department that oversaw the freedom of

information legislation; and, in his additional role as Lord

Chancellor, he would also oversee any government attempt

to block publication by the Telegraph.

Straw was sitting in the back seat of his ministerial car

on the way to Whitemoor prison in Cambridgeshire when

his travelling companion, his special adviser Mark Davies,

pulled his BlackBerry out of his pocket and read him an

email which had arrived from the Telegraph’s chief

reporter, Gordon Rayner, at 1.50 p.m. The email contained

five questions about Straw’s expenses, the most damaging

of which was a query over why he had overclaimed for

council tax for four years on his second home in his

constituency of Blackburn.

Straw didn’t need reminding that he had claimed a 50

per cent council tax discount from his local authority while

simultaneously billing the taxpayer for the full,

undiscounted total. Straw had pocketed £1,500 over and

above what he should have claimed. He had eventually paid

back the money, sending a cheque to the parliamentary

authorities in July 2008 – only to realize weeks later that he

hadn’t repaid enough. He sent a second cheque to cover

the outstanding balance with a letter which said: ‘Sorry –

accountancy does not appear to be my strongest suit.’

Although Straw had repaid the money, his government

department had prosecuted people for similar

transgressions, making this a hugely embarrassing

disclosure.

So it was somewhat to the surprise of the Telegraph

team that it was Straw who was first with his response.



At 2.24 p.m., as the reporters in the bunker were wolfing

down sandwiches from the local Pret a Manger, a message

popped up in the corner of Rayner’s screen to say he had

an email from Mark Davies.

‘Straw’s responded,’ Rayner tried, less than successfully,

to announce to the room through a mouthful of dolphin-

friendly tuna.

The reply from Straw’s office was remarkably

straightforward. ‘Suffice to say, Jack takes this very

seriously,’ it began. ‘He applies very high standards to the

way he carries out his obligations.’ He had made ‘errors’ in

claiming his council tax, it went on, and had also

overclaimed around £200 in mortgage interest ‘in error’.

There were no threats of action, no threats of police

involvement and no suggestion that the documents were

faked.

‘Blimey, he’s admitted everything,’ said Rosa Prince, the

Telegraph’s political correspondent, as she read the

message which Rayner had forwarded to the other

reporters, as well as to Wynn Davies.

‘Unbelievable,’ added Christopher Hope, the paper’s

Whitehall editor. ‘Looks like we’re on, then!’

The justice secretary admitting that he had overclaimed

public money would normally be one of the biggest scoops

of a reporter’s career. But everyone in the room knew that

this was just the start.

As Lewis got back from lunch, a copy of the Jack Straw

email was thrust into his hand by Chris Evans, the

Telegraph’s head of news.

It was only as he read the words in front of him that

Lewis’s fears of a hoax finally dissipated, and he felt the

tension in his body easing. ‘Well, that’s it then,’ he said to

Evans.

At the same time Arthur Wynn Davies rushed into the

bunker, smiling and waving a printout of the email above

his head.



‘We’re in business!’ he proclaimed.



Freedom of Information?

February 2004



CHAPTER 1

MORE THAN FIVE years before the Telegraph’s expenses

investigation began, freelance journalist Heather Brooke

sat in her makeshift office in the corner of a friend’s attic

painting studio, picked up the phone and dialled the

number for the switchboard at the Houses of Parliament.

‘Hello, is it possible to speak to someone who deals with

freedom of information requests?’ she asked, in her

distinctive mid-Atlantic accent.

‘What’s that?’ came the reply.

‘There was a law passed four years ago,’ the reporter

continued. ‘It lets members of the public have access to

information and I’d like to speak to the person in charge of

that.’

‘Um, I don’t know who that would be,’ said the

switchboard operator. ‘I’ll put you through to the public

enquiry office.’

Oh joy, thought Brooke. They haven’t got a clue.

Parliament had passed its first Freedom of Information

Act as long ago as 2000, and its full provisions were due to

come into force at the beginning of 2005. Brooke was

interested in finding out how MPs were spending public

money, and had decided to see whether Parliament, having

had four years to prepare for the new Act to come into use,

might already be in a position to help. But her enquiries

were quickly leading her to the conclusion that Parliament

was nowhere near ready for the introduction of the Act.

From the way she was bounced between various

departments, it seemed that few people had even heard of

it.



Brooke had been born and raised in Seattle, though she

had dual British–American nationality through her parents,

who had moved to the US from their native Liverpool. It

was during a previous life as an intern on The Spokesman–

Review, a small-town daily newspaper in Spokane,

Washington State, that Brooke had first developed a taste

for exposing the expenses claims of politicians. America’s

long-established freedom of information laws allowed her

to dig through public records in the state capital, Olympia,

to find out what local representatives had been spending

public money on. Although she found little evidence of

malfeasance, Brooke saw the relative honesty of local

politicians as proof that transparency was a vital weapon in

preventing abuses in public office.

From Spokane, Brooke had moved on to the

Spartanburg Herald–Journal in South Carolina, but fell out

of love with journalism after covering more than three

hundred murders, telling friends she felt ‘burnt out’. A

move to England, where she had been shocked at how

difficult it was to get access to information held by

officialdom, gave her the idea of writing a guide to using

the forthcoming Freedom of Information Act, and she had

become an expert in navigating this fiendishly complex

piece of legislation, which seemed to some as if it had been

designed to confound and frustrate those who tried to use

it, rather than to encourage greater openness.

It was against this background that Brooke, by now aged

in her mid-thirties, made her first approach to Parliament

in February 2004 from her temporary office in Putney,

south London, where her documents and ring binders

competed for space with easels and painting materials

belonging to her artist friend.

Brooke was particularly interested in the issue of MPs’

expenses, which had already provided a rich seam of

newspaper stories guaranteed to provoke outrage among a

British public who had an inherent distrust of politicians



and believed they were all on the take. The most

controversial element of what the MPs could claim for was

something called the additional costs allowance (ACA),

which gave them the right to claim up to £23,038 a year (at

2007/8 levels) for maintaining a second home.

Although MPs earn a good living (their basic salary in

2007/8 was £64,766), it was deemed insufficient for them

to afford the cost of homes both in their constituencies –

where they were expected to spend weekends and

Parliament’s long periods of recess – and in London, one of

the world’s most expensive cities. Successive governments

had shied away from the idea of giving MPs a large pay rise

to enable them to shoulder the expense of two homes, and

so an alternative system was devised to allow them to claim

the costs of their second home – including the interest on

their mortgage – on expenses, in the same way that Joe

Public might claim a train fare or a lunch.

Brooke was one of the first journalists to make a direct

request to Parliament for details of MPs’ expenses. Having

got nowhere with her telephone enquiries, she eventually

received an email from Judy Wilson, Parliament’s data

protection officer, who said she would also be handling FoI

requests. Brooke called her and asked if she would be able

to repeat the exercise she had carried out in America,

digging through MPs’ expenses receipts to see what they

had been spending public money on.

‘That’s really interesting,’ said Wilson, who assured

Brooke that Parliament would be publishing details of MPs’

expenses in October 2004. Brooke decided there was

nothing to do but wait.

When October came, however, Parliament published

nothing more than a summary of the total amount which

each MP had claimed on their expenses, backdated to 2001

and broken down into travel, office costs and the ACA.

Brooke called again. ‘Is this it?’ she asked. She was told

it was.



Undaunted, Brooke decided to submit a written request

for details of MPs’ expenses as soon as the Freedom of

Information Act came into force in January 2005. She

decided to go for broke by putting in a request for the

expenses claims of all 646 MPs.

It was no great surprise to Brooke when her request was

refused by the House of Commons on the grounds that it

would be too expensive to collate and publish such a huge

volume of information. But her motto was ‘never take no

for an answer’, and where less combative reporters might

have given up, she saw this as merely the opening round in

a battle with the Commons authorities which she was quite

happy to fight for years, if need be. And so it was to prove.

Brooke tried several different angles of attack, including

requests for travel expenses; for the names and salaries of

MPs’ staff; and for the ACA claims of all MPs. In each case

her requests were swatted away by the parliamentary

authorities, who seemed to regard her as something of an

irritation.

‘They pretty much laughed in my face, because it was

just so unheard of that a common person would dare to ask

for them,’ she later said.

Parliament’s release of summaries of how much each

MP had claimed was not without interest for reporters,

however. Armed with even this most basic information,

journalists had been able to uncover what appeared to most

right-minded people to be blatant abuses of the expenses

system, many involving MPs whose constituencies were in

Greater London, less than half an hour’s commute from

Parliament, deciding to treat themselves to a second home

in Westminster courtesy of the taxpayer.

One of the most notorious examples involved Alan and

Ann Keen, husband and wife Labour MPs who represented

next-door constituencies in west London and had a home in

Brentford, just 9 miles from Parliament. Despite living

closer to work than thousands, if not millions, of


