=
S
| on
=
]
O
P
]

MURDOCH

Fourteen Days that
Ended a Media D

ynasty




Dear Reader,

The book you are holding came about in a rather different
way to most others. It was funded directly by readers
through a new website: Unbound.

Unbound is the creation of three writers. We started the
company because we believed there had to be a better deal
for both writers and readers. On the Unbound website,
authors share the ideas for the books they want to write
directly with readers. If enough of you support the book by
pledging for it in advance, we produce a beautifully bound
special subscribers’ edition and distribute a regular edition
and e-book wherever books are sold, in shops and online.

This new way of publishing is actually a very old idea
(Samuel Johnson funded his dictionary this way). We're just
using the internet to build each writer a network of patrons.
Here, at the back of this book, you’ll find the names of all
the people who made it happen.

Publishing in this way means readers are no longer just
passive consumers of the books they buy, and authors are
free to write the books they really want. They get a much
fairer return too - half the profits their books generate,
rather than a tiny percentage of the cover price.

If you're not yet a subscriber, we hope that you’ll want to
join our publishing revolution and have your name listed in
one of our books in the future. To get you started, here is a
£5 discount on your first pledge. Just visit unbound.com,
make your pledge and type THEFA2 in the promo code box
when you check out.

Thank you for your support,

Il S O

Dan, Justin and John
Founders, Unbound



http://www.unbound.co.uk/
http://www.unbound.co.uk/

THE FALL OF THE HOUSE
OF MURDOCH

FOURTEEN DAYS THAT ENDED A MEDIA
DYNASTY

Peter Jukes

unbound






dla mojego kochanego matego aniota



FOREWORD

S OMETIMES IT HELPS TO BE AN OUTSIDER. FOR THE LAST TWENTY-FIVE
years as a professional writer I've never dared to think
of myself as a journalist, even though reading Ernest
Hemingway it seemed to me the best job in the world when
| was teenager - a way of both interpreting the world and
changing it. Instead I've devoted most my time to drama,
cultural commentary about new technology, cities and
entertainment and viewed many of my closest friends, who
are journalists, with a mixture of envy and suspicion. In
return, they have a right to be sceptical about a practitioner
of fiction engaging in an issue so fraught with problematic
facts: all | can say is that dealing with myths, rhetoric,
deceptions and self-deceptions has turned out to be very
useful when exploring the scandal around News
International and its unhealthy dominance of British public
life.

So my qualifications for writing this book are not from
inside the news industry, but as a close observer of it. | also
lack another key qualification: I've never been a fully paid-
up ‘Murdoch basher’ and was probably better known as a
‘BBC basher’ first. From a New Statesmen piece in 1994
about ‘The Death of the TV Author’ to a Prospect magazine
article in 2009 ‘Why Britain can’t do The Wire’, I've explored
the relative decline of pluralism and quality television, the
last article emphasising the monopoly stranglehold the BBC
was developing in drama. For my pains | was called into a
three-hour long meeting with the BBC’s head of drama, Ben
Stephenson, during which | inadvertently compared him to
John Major. It's probably a coincidence, but | haven’t had a
commission from TV Drama since. Since I've obviously



developed a penchant for career suicide taking on another
potential employer in the form of News Corp, the biggest
publisher and richest broadcaster in the UK, was the natural
next choice.

There are legions of others, however, who have taken far
more risks than | have in order to bring the details of this
story to the light of day: the Hacked Off campaign, the
hundreds of victims who fought long and initially
unpromising court battles, the Dowler Family, the McCanns,
the family of the murdered private investigator Daniel
Morgan, the police blogger Richard Horton and - of course -
the trio of Mark Lewis, Nick Davies and Tom Watson: lawyer,
investigative journalist and Member of Parliament. This book
is partly a tribute to them and the many other journalists
who dared to question their own profession. Before he died
in 2010, my friend and mentor Tony Judt said - in
conversation with Tim Snyder - that investigative journalists
are the closest thing we have these days to public
intellectuals in the mode of Orwell or Camus. Though this
book concentrates on so many of the failures of journalism
in the UK, it's actually filled with respect for its highest
ideals.

As for my jumping on a bandwagon, | ought to explain the
bandwagon jumped on me. The main reason | ended up
writing The Fall of the House of Murdoch was the online
encouragement of hundreds of other bloggers I've
encountered while writing a series of ‘diaries’ on the US blog
Daily Kos about the phone-hacking scandal when it broke in
July 2011. Many of these people are credited in the
acknowledgements and one of them - Eric Lewis - has
provided illustrations for the ebook. Despite the trolls and
sock puppets and echo-chambers the experience of
blogging has been like an electrifying jolt to my non-fiction



writing and the live interaction restored my mojo for politics,
journalism and debate. So | owe it all to my first audience
online and their encouragement. Since those diaries were
originally crowd-sourced, it’'s only appropriate that it should
have been commissioned and supported by the unique
crowd-funded publishing model Unbound. So let’'s hear it for
the wisdom, wit and occasional buffoonery of crowds.
Without them, the outline of this book would still be
languishing on some publisher’s slush pile.

One professional qualification | do have, after all, which
has helped me to write the developing story: a sense of
drama. When people try to imagine the whole saga, the
hundred-year history of the Murdoch dynasty, the
international dimensions and colourful cast and then
connect this backstory to those incredible fourteen days in
July that closed the News of the World, they often reach for
mythic or dramatic metaphors. One of the most popular
Twitter search phrases during the scandal in the summer of
2011 was the hashtag #Murdoch4Shakespeare, used to
share hundreds of lines from the works of our greatest
dramatist appropriate to the saga. The Murdoch Movie has
already been scripted in magazine and newspapers articles
and humorous YouTube videos (Anthony Hopkins to play
Rupert, Hugh Grant to play... err... Hugh Grant). But looking
at the interweaving narratives and historical scope of the
Murdoch family and its media empire, it's far too vast for
one movie. Perhaps a trilogy like The Godfather? But even
that isn’t complex or labyrinthine enough. No, the only
format that could encompass the parallel storylines and
different precincts - Fleet Street, New York, Parliament,
Catford - is that of a long-running TV series, like The Wire,
The Sopranos or Mad Men.



Oddly enough, | happen to know something about the
format of long-running dramas...

One thing that makes US TV drama stand out from our
sadly declined British domestic output is that it mixes
genres and has psychologically complex central characters.
As | explored in my Prospect essay, we Brits are all too
simplistic about our distinctions between crime shows and
comedies, satire and tragedy. These days we expect our
leads to be lovable heroes or downright damnable serial-
killing villains. But the great US TV dramas always keep us
guessing morally: is Tony Soprano really a complete
monster? Is Don Draper just a shallow womanising ad man?
| feel the same way about the character of Rupert Murdoch -
for all the ill | think he’s wrought there are dimensions to his
fractured complex character which are admirable, show him
capable of change and may yet surprise us. | have no
personal animosity against the man. That doesn’t change
the thesis of this book - which is a social and cultural and
economic indictment of much of the last thirty years - but |
hope to play the ball not the man and separate the sin from
the sinner.

The other great innovation of US TV drama is that it is
constantly shifting in tone, playing with time sequences,
keeping us on our feet, not knowing whether we’re in a flash
forward or a dream sequence, and disrupting simple linear
narrative. The structure of this book aims to reflect that; for
while it is hung around the fourteen days after the breaking
of the Milly Dowler story on 4 July 2011, it flashes back over
a whole century of the Murdoch legacy, and also flashes
forward to the revelations of the Leveson Inquiry over the
following year. | hope it's not too confusing for that; this
tangled yarn needed a firm narrative frame, but themes and
characters should be more important than chronology.



Though it has turned into a deeply serious book, The Fall of
the House of Murdoch tries to avoid being sombre, plodding
or dull. There’s a lot of detail here, but much more has been
kept out of the way to keep the pace unencumbered: an
exhaustive account of a major event like this shouldn’t also
be exhausting. Though I'm passionately convinced that our
media is undergoing a profound historic conflict, that
doesn’t mean there isn’t a chance for a bit of levity and
facetiousness. The hacking scandal and all that has followed
has many comic moments - from Horsegate to LOLgate to
Rupert’'s Twitter outbursts - and the illustrations of Eric
Lewis in the ebook edition provide a vital service in
reminding us that only rational people can laugh and only
ideologues take themselves seriously all the time.

On that humorous score, when the publishers Unbound
decided this book would become one of their new projects in
November 2011, they sent out emails to major news and TV
organisations announcing The Fall of the House of Murdoch.
They almost immediate received an email back from the
Sun’s news editor asking: ‘Is this some kind of joke?’

I’ll leave that decision to my readers.



INTRODUCTION

4 July 2011

Bad Press

TO sAY THAT RUPERT MURDOCH RUINED MY LIFE, AND PROBABLY RUINED
yours, is only partly hyperbole.

In a career spanning more than half a century, Murdoch has
carved out an almost mythic place for himself as the modern
media mogul, a species distinct from the purely print-based
press barons of the past. From the early days in Australia, when
he added TV stations to the newspaper legacy of his father, his
was a cross-platform project that spanned different formats
and quickly developed international ambitions. The acquisition
of the News of the World in 1969 was followed four years later
by Murdoch’s relocation to New York and purchase of magazine
and newspaper franchises in the US. By the eighties News Corp
was a global conglomerate characteristic of the late twentieth
century: able to navigate national taxes and regulations by
shifting operations and earnings across international
boundaries.

Along the way, Murdoch’s media strategies have broken many
borders. His trademark papers, from the downmarket New York
Post and the Sun to upmarket titles like the Australian, The
Times and the Wall Street Journal, prove that he can address
the nuanced interests of the governing elites as well as appeal
to the popular concerns of their constituents. Almost invariably,
he has changed the terms of the game in the markets he has
entered, appearing to circumvent national laws on competition,
monopoly and cross-ownership regulations. In the process,
Murdoch has defeated or superseded rival dynasties: the



Halifaxes, the Packers, the Carrs, the Bancrofts - even the
Windsors. By 1996 he was named by Time Magazine as the
fourth most powerful person in the US. In the next decade he
also made the leap into new media, having brushed off rivals
such as Ted Turner and Michael Eisner, he was rubbing
shoulders with Bill Gates and Steve Jobs.

In his iconoclastic biography of Picasso, The Success and
Failure of Picasso, the art critic and novelist John Berger
describes the Andalusian artist as a ‘vertical invader’, an
outsider from the poor south whose energy so shook the
Parisian art world that he rose rapidly to a position of great
wealth, eminence and isolation. One can see a similar drive
towards confrontation and disruption in Murdoch, although -
from a background of relative wealth and prestige in Australia -
the invasion is more lateral than vertical. One of Murdoch’s few
constant refrains over the years has been his hatred of the
‘establishment’, and a desire to challenge ‘snobs’ and ‘elites’.
Like a wired-up, globalised Citizen Kane, he’s a horizontal
invader who courts and then challenges every hierarchy he
meets (except his own) with a radical restlessness.

By 2010, as chairman and chief executive of News Corp,
Murdoch presided over the third biggest media conglomerate
in global terms, but with two distinct advantages over his
rivals: an unprecedented concentration of power in the English-
speaking world and a unique level of personal control over his
company, which he ran almost as a ‘one man show’. By then
Murdoch owned nearly 70 per cent of the Australian Press and
many TV stations, over 40 per cent of the UK'’s press circulation
and a controlling interest in its biggest pay-TV broadcaster,
BSkyB. In both these countries his domination of the media -
and by extension politics and political coverage - was dubbed a
‘Murdocracy’. Three generations of politicians have regarded
Murdoch as a ‘Kingmaker’. Britain’s former deputy prime
minister, John Prescott, claimed the mogul had more sway over


http://www3.gmiratings.com/2012/04/governance-issue-news-corp-north-america-cyclical-goods-services/

the Prime Minister than he did. The Watergate investigator,
Carl Bernstein, says of Murdoch in the US: ‘it’'s hard to think of
any other individual who has had a greater impact on American
political and media culture in the past half century.” Murdoch’s
waspish official biographer Michael Wolff makes an even more
sweeping claim, contending that Murdoch’s TV station Fox
News has ‘helped transform American culture into a two-nation
state. The Tea Party is its child.’

In 2011 the legacy was almost complete, with one remaining
challenge: how to retain the Murdoch brand in a publicly-listed
company and solve the thorny issue of the family’s role in the
corporation. The problem of who among his children would
inherit control had been creating frictions for over a decade,
with his eldest son Lachlan bounced from the News Corp board
by internal rivalries and his eldest daughter setting up her own
company Shine (though it was subsequently bought back into
the News Corp fold for $663 million). But a strategy had finally
been worked out. Murdoch’s second son James, having initially
shown no taste for corporate life, had proved himself as head
of News International in the UK and sat on the board as head of
News Corp’s European and Asian interests. To seal his role as
heir apparent, James devised a strategic plan code-named
‘Rubicon’ to take over the remaining 61 per cent of BSkyB and
establish a broadcast digital monopoly to match the one his
father had created in publishing thirty years before.

Then, during a few weeks in July 2011, two weeks before the
British government was prepared to allow the £8 billion
takeover to go ahead, a long-rumbling story of illegal privacy
intrusion erupted into public consciousness with the Milly
Dowler phone-hacking scandal. Revelations followed of further
hacking victims, police pay-offs and email intrusion, and three
new official investigations were established to investigate
allegations of phone hacking, police corruption and computer
hacking (operations Weeting, Elveden and Tuleta). In an



http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html
http://www.gq-magazine.co.uk/comment/articles/2012-01/05/michael-wolff-why-i-love-fox-news
http://www.economist.com/node/21553508

attempt to stem the contagion, the News of the World was
closed after 168 years. The biggest-selling English-language
newspaper in the world, which had thrived on a diet of scandal
about other institutions and dynasties, suddenly became the
scandal itself.

Closure didn’t contain the problem: more arrests followed,
including Prime Minster  David Cameron’s  former
communications chief, Andy Coulson, and the CEO of News
International, Rebekah Brooks. Allegations spread to other
News International titles and expanded to include surveillance
and intimidation of politicians and lawyers, regular bribes to
corrupt officials and a corporate cover-up. After an emergency
parliamentary debate, New Corp’s bid for BSkyB was
withdrawn. James’s succession strategy was in tatters and he
and his father were forced, by the command of the serjeant-at-
arms, to appear in Parliament before MPs.

The man who ‘owned the news’ suffered, in his own
ungrammatical words, ‘the most humble day of my life’.

However, the damage didn’t stop there: in the months ahead
over fifty people were arrested, sixteen of them senior editors
from News International. Rebekah Brooks, the CEO, was
charged with three counts of perverting the course of justice
and Andy Coulson with perjury. Meanwhile, the Leveson Inquiry
into the culture, practices and ethics of the press, set up by
David Cameron in the firestorm of the summer, would run three
modules for the next nine months: three acts exploring the
relationships between the press, the police and senior
politicians - with powers to compel witnesses who had to
testify under oath. What a drama ensued. With a starry cast of
players, including Rupert and James Murdoch, David Cameron,
Tony Blair, Rebekah Brooks, Sienna Miller, Hugh Grant, it
became the best show in town with a compelling storyline.
What began as a scandal about illegal intrusions into privacy
became a wider scandal of back-door access and the hidden



political clout of a rich media organisation, too big to fail, too
big to jail. By the summer of 2012, the Leveson Inquiry, which
started as an investigation into privacy intrusion in the press,
had turned into a forensic examination of the state of the
nation, putting three public institutions and our whole ruling
political and media class on trial.

This book seeks to explain how this all happened by following
the twists and turns of those two weeks in July 2011. It also
flashes back nearly a hundred years, to the origins of the
Murdoch dynasty and historical antecedents to the crisis that
was to come. The story flashes forward too, through the first
year of the Leveson Inquiry, which developed its own
momentum and drama as the Murdoch dynasty fell from grace,
and began to fall from power, while its death throes shook the
foundations of the British state.

THEATRE OF COMPLICITY

LOOKING BACK ON THOSE TUMULTUOUS FOURTEEN DAYS IN JULY, FROM THE
initial revelation of the hacking of teenage murder victim
Milly Dowler’s phone to the Murdochs guestioning by British
MPs, it's hard not to feel shock at the industrial scale of the
hacking, blagging, surveillance and intimidation and disgust at
the collusion of senior politicians and subornment of public
officials. There is also the forensic thrill of the chase as multiple
investigations, both legal and journalistic, pieced together a
pattern of alleged corporate malpractice and cover-up which
began to look, in the words of former prime minister Gordon
Brown, like a ‘criminal media nexus’.

By the time Rupert and James Murdoch were summoned to
appear before the Department of Culture, Media and Sport’s
(DCMS) select committee (after an initial refusal), this feeling
became, for many, both vindication and a sense of justice



http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world
http://www.parliament.uk/business/committees/committees-a-z/commons-select/culture-media-and-sport-committee/news/news-international-executives-respond-to-summons/
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-14144968

finally being done. At last, Rupert Murdoch, one of the most
powerful unelected political forces of the last thirty years was
compelled to face the people’s elected representatives in
Parliament. British commentators compared it to the fall of
Mubarak or the Death of God and even in the US - where
Department of Justice investigations were still pending - liberal
opinion was enjoying something akin to a Schadenfreude-fest.
However, buried under the various emotions which escaped
from the Pandora’s Box of ‘Hackgate’, there is one last
unexpected feeling that emerges - a feeling of guilt.

WERE WE ALL COMPLICIT?

Why quilt? | personally hadn’t hacked anyone’s phone. True, |
worked briefly in a News International subsidiary in the
nineties, but as a freelancer and in a multimedia project that
never happened. | have many friends and colleagues in
journalism, some who work for News International, but they


http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/steve-richards/steve-richards-politicians-are-finally-free-from-murdochs-tyranny-2307925.html
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/17/charlie-brooker-rupert-murdoch

weren’t at the tabloid end; they didn’t routinely invade privacy
or engage in the politics of personal destruction. But | still feel
somehow complicit.

This sense of complicity comes from being a passive
bystander. | remember complaints by actors | worked with that
they had their wedding rings erased in photoshopped pictures
when out on the town, or their partners set up in compromising
romantic stings. I'd seen countless politicians and celebrities
tarnished or destroyed by public exposure of illegally accessed
material. But what could anyone do about it? The only means
of redress were the same press and media who targeted them
in the first place.

There were plenty of warnings about the hubris at the centre
of News International, but they only become clear in hindsight.
In his 2009 MacTaggart lecture James Murdoch outlined the
plan for Sky to replace the BBC as the nation’s major
broadcaster. This was all part of the strategy revealed later as
the Rubicon process, but back then, only an insider would have
realised the deal being done.

Then | had a brief glimpse inside that magic circle. At a
conference in July 2010 about the future of news in the digital
age, a senior News International journalist and a Tory special
adviser suggested that there was too much news ‘for free’ and
public service provision needed to be reduced (British-
American Project, 2010). Though there were several BBC
executives present, they made little protest; but the prospect
of a News Corp dominated ‘market in news’ appalled me. This
was only days after the corporation had launched its bid for the
remaining_61 per cent of BSkyB. When | spoke out about this, |
was chastised for being alarmist. A Conservative special
advisor told me: ‘we just want to cut the BBC down to size a
bit’.

Three months later in its Comprehensive Spending Review the
coalition government cut the BBC’s budget by 16 per cent by



http://www.telegraph.co.uk/finance/6107233/James-Murdoch-targets-BBC-land-grabbing.html
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/8650113/Phone-hacking-timeline-of-News-Corps-failed-BSkyB-takeover-bid.html

freezing the licence fee and forcing the corporation to take on
the cost of the World Service - previously paid for by a Foreign
Office grant. This was done in the back rooms of Whitehall and
without any form of consultation with the people who are
supposed to own the BBC: the public who pay the licence fee.

Finally, a month or so before the Hackgate scandal erupted, |
was invited to a dinner with a junior minister at the DCMS when
the issue of the BSkyB takeover came up. | tried to argue for
the merits of a mixed economy in broadcasting and the
dangers of News Corp having a cross-platform monopoly, but
though the minister nodded at the principle it was evident the
decision was a juggernaut somewhere high above his pay
grade. If senior politicians, journalists and BBC executives
treated News Corp with reverence, what could a lowly
freelance writer do?

In retrospect, all the information was there - and must have
been seen and understood by many professionals in the media
business - and yet few protests were raised and the story
never gained much public exposure. Claire Enders, of Enders
Analysis, warned that the net effect of this takeover would be
to make a combined BSkyB and News International ‘a force de
frappe which none of their competitors could match’, with the
Financial Times describing it as a ‘Berlusconi moment’. (Ender’s
disagreed: ‘The level of concentration [of News Corp media]
already seen in the UK is substantially greater than would be
allowed in Italian law. We are already way past any Berlusconi
moment in Britain.”) But the biggest merger in British media
history barely made it out of the specialist papers, or remained
buried deep in the business section. The key role of the press -
to provide accountability - was compromised because it
couldn’t cover itself.

This is where the guilt comes from - or perhaps it is better
described as a form of shame - the kind of shame when one is
confronted with an unpleasant spectacle but can do nothing


http://www.guardian.co.uk/media/2010/sep/20/claire-enders-news-corp-bskyb-murdoch

about it. Time and again I've seen this mixture of helplessness
and inevitability in the faces of competitors, employees, policy
wonks and even radical opponents when it comes to the
activities of Murdoch and News Corp. In theological terms, we
were guilty of succumbing to the mortal sin of despair.

We were wrong. That’'s one of the key lessons of this story. By
falling for the Murdoch myth of invincibility, we gave it power.
As soon as the News of the World was perceived as toxic, it was
closed, and the Murdoch name tainted by association. Days
before the scandal broke, News International parties and
soirees were events any politician or public figure would be
loath to ignore; almost overnight, senior executives like
Rebekah Brooks and James Murdoch became a deadly third rail,
which few politicians wanted to touch.

We were wrong, en masse, and it was only the persistence of
a few brave individuals who, despite years of threats and
obstruction, managed to bring an all-powerful corporation to
account: a lawyer from Manchester who refused to be
intimidated by corporate legal power; two parliamentarians
who risked reputation and preferment by pursuing an
organisation that still had the power to make or break their
political careers; and a newspaper, the Guardian, and its lead
investigator on the issue, Nick Davies.

In a saga which does much to discredit the practices of the
British press, Davies - partly supported by the New York Times
- proved that the era of investigative journalism isn’t dead. The
Guardian was not alone in trying to resist the BSkyB takeover,
for both the Daily Mail and the Daily Telegraph joined the BBC
and Channel 4 in a coalition against it. But the Telegraph’s
campaign spectacularly backfired when, in a sting interview
with the business minister Vince Cable who was overseeing the
BSkyB bid, two young undercover female journalists got him to
boast he was ‘at war’ with Murdoch. Though this section of the
interview was excised from the Telegraph scoop, it was soon



http://www.thisislondon.co.uk/lifestyle/article-24012590-my-ms-consultant-told-me-not-to-do-anything-stressful---so-i-went-after-murdochs-phone-hackers.do
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-14043436
http://www.independent.co.uk/news/people/profiles/chris-bryant-scourge-of-murdoch-2314600.html

leaked to Will Lewis at News International who passed the news
on to Robert Peston at the BBC. In just a few fateful hours
before Christmas 2010, the Prime Minster recused Cable and
passed on responsibility for the bid to Jeremy Hunt, who had
conceded in an interview published on his website that he was
a ‘cheerleader’ for Murdoch.

By early July 2011, the biggest media takeover in British
history was only days away from approval. Had the hacking
story broken much later, the quasi-judicial process would have
taken its course and been much harder to undo through judicial
review. Whatever the furore, in practical terms News Corp’s
dominance of the UK media would have been unassailable.
Murdoch would have been even more powerful than Berlusconi
in Italy, given the firewalls of accounting practices in Australia
and the protection afforded by his US citizenship. No British
subject - though very much subject to the Murdochs’ ideals
and influence - would have ever been able to hold them to
account. A potentially invincible hegemony was only
confronted and confounded at the eleventh minute of the
eleventh hour through a tiny number of people who refused to
bow to the inevitable.

A LIFELINE LOST

W HEN | SAY THAT MURDOCH RUINED MY LIFE AND PROBABLY DID YOURS, THIS
is not just a tongue-in-cheek tribute to his commercial
success, but also a wink towards the way his tabloid model has
changed our discourse. Instead of the bland brain-numbing
government-controlled Newspeak envisaged by George Orwell
in the 1940s, we have a livelier, brash commercial equivalent:
the mockery and mayhem of the Murdoch-led tabloids, which
could perhaps be described as ‘Sunspeak’.



Like a red top headline, my hyperbole is personalised,
provocative, turning a complex issue into a drama, lurking with
animus, betrayal, passion and anger. If Murdoch loves the
physicality of print and tabloid ink flows in his veins, then this
is how his rebarbative DNA has been dispersed into our culture.
It's not all for the bad - few things ever are - and compared
with the mandarin tones of US or British publishing before his
arrival, Murdoch’s graphic language had much to commend it.
But framing a protest in the language of your opposition is
tantamount to offering a false flag of tribute. So let me try a
less tabloid-inspired explanation of what Murdoch’s influence
over my culture has really meant to me.

Though my early childhood was fairly comfortable and middle
class, my teens were pretty desperate. My father, discharged
from the army as a manic depressive, was bankrupted twice in
the early seventies, leaving my mother and the four remaining
children she had at home penniless and about to be evicted
from a repossessed house. To be declared homeless - bad
enough in itself - also meant that my nine-year-old foster
brother would have to be returned to a children’s home despite
living with us for five years. Fortunately, my mother had just
trained as a social worker and she managed to get a job on a
vast psychiatric hospital in the Buckinghamshire countryside.
With that job came cheap subsidised accommodation.

For years | lived in a pebble-dashed semi on a grim wind-
blown sixties estate over the road from the even grimmer
Victorian mental institution. My mother, now separated from
my father, was working all hours. Our diet seemed to consist of
frozen hamburgers and peas, and for various reasons | didn’t
understand, | began to act up. By the time | was fourteen | was
regularly smoking and drinking. | came twenty-fourth in my
class of thirty, and having received five detentions in one term,
| was threatened with suspension. My closest friend at the
time, and the only schoolmate who lived within walking



distance, was also troubled (he ended up in prison). My mother
would complain about my deteriorating accent, and those of
the girls who would ring for me, and we inevitably rowed. But
apart from my mother’s stoicism, there were a few other rays
of quality and hope: the odd book she left around, the out-of-
tune upright piano, the family heirloom silverware I'd polish for
Christmas and the weekly sound of The Sunday Times plopping
onto the doormat.

It's hard to explain to anyone younger than me just what a
breath of intelligence and insight The Sunday Times was under
the inspired editorship of Harold Evans. | still have vivid
memories of its photomontages in the sixties, from the colour
pictures of the first moon landing to the black-and-white shots
of a naked John Lennon and Yoko Ono. In those tough teenage
years | read little, but would use the weekly newspaper -
especially the Review Section - as visual source material for
pencil drawing, the one activity beyond television, school and
going out that filled my time. The black-and-white photos were
particularly easy to sketch; I remember copying an ancient
woman painting and smiling (I have no idea who she was), a
man fishing in a river (his name turned out to be Jonathan
Raban) and a rotund bald Frenchman, with an amazing
moustache and huge bags under his eyes. His name was
Gustave Flaubert.

At some point, the accompanying text of the newspaper must
have percolated my brain, for | have some recollection of
mastheads billing an important (but to me, dull) series called
the Crossman Diaries (published in the face of government
opposition). More engaging were the well-illustrated Insight
articles about the Israelis recovering their hostages in a raid on
Entebbe, terrorist attacks and army shootings in Northern
Ireland. At the back of the Review Section there was also a
funny, intelligent take on the week’s television, written by
someone called Dennis Potter. | began to wander from my



weekly diet of soaps and pop programmes to follow-up these
tips to dramas and documentaries.

The Sunday Times was a cultural lifeline for me as a teenager.
Something of the inquiring, open spirit of that newspaper must
have got through my thick shaggy seventies haircut. Within a
couple of years, books by Ernest Hemingway had joined
science fiction on my bookshelf and | dreamt of being a journ-
alist or an explorer - or maybe both - when | grew up. A few
years later | won a scholarship to study literature at Cambridge
University, with a particular interest in politics and current
affairs. Before | graduated, | actually appeared in The Sunday
Times Review Section, when James Fenton, the theatre critic,
generously reviewed one of my student plays.

What happened to The Sunday Times when it was acquired by
Murdoch in 1981 is the subject of another chapter, but the
short version is that | doubt many teenagers were inspired by
the bloated whale of a paper it became, with multiple shrink-
wrapped supplements, as if column inches alone accorded
insight (though it clearly added more advertising revenue). The
reputation for meticulous fact-checking was blown apart by the
fiasco of the fake Hitler diaries it published. The famed Insight
team, which had exposed the spy ring around Kim Philby and
the truth of Bloody Sunday in Northern Ireland, was diminished
by episodes such as the libelling of a witness to the killing of
three IRA members in Gibraltar by the SAS and the McCarthy-
esque smearing of the Labour leader Michael Foot as a KGB
agent. Instead of exposés of the corporate negligence around
the Thalidomide drug, the paper printed a later discredited
argument that HIV was not the cause of AIDS in Africa. Editorial
independence was slowly eroded until, under Andrew Neil’s
editorship, it became a relatively uncritical cheerleader for the
Thatcherite revolution.

| still believe it’'s rare for a cultural legacy to be all good or all
bad and not all the formative influences of Murdoch’s audience



can have been as negative as mine. For my kids at least they
have Murdoch partially to thank for the parodic multi-layered
wit of The Simpsons appearing on his Fox Network, which
include two episodes in which Murdoch turns up to play
himself, accompanied by the Darth Vader theme from Star
Wars. No doubt there are many football fans who praise
Murdoch for Sky’s acquisition of football rights and the creation
of the Premier League - though there are many supporters of
lower league football who claim this has ruined the game, and |
doubt it would compensate many Liverpool supporters after
the Sun’s coverage of the Hillsborough football stadium
disaster under the editorship of Kelvin MacKenzie (see Chapter
5).

A moral cost-benefit analysis of Murdoch’s influence on the
English-speaking world is a vast task, given his reach and the
hundreds of papers and TV channels he owns. However, when
it comes to the self-declared core function of News Corp - the
provision of information about the modern world - the verdict is
pretty clear: it failed.

BEYOND WATERGATE

ENSATIONALISED FLEET STREET REPORTING WASN'T INVENTED BY THE SUN OR

the News of the World: the so-called gutter or yellow press
has been successfully tormenting celebrities, politicians and
opponents in public life for over a hundred years. Part of the
argument of this book is that it's not just individual moral
failure that led to the scandal of phone hacking and bribing
state officials, but a collective ethos. As a market leader in
Fleet Street, News International could be said to exercise a
modal monopoly in an increasingly cut-throat business, in
which scoops and scandals gathered huge economic rewards,



developing the practices that other media owners were forced
to copy to survive.

Because of this wider institutional malaise, ever since the
Milly Dowler revelations in July 2011, the scandal of News
International has been compared to Watergate. Carl Bernstein
has made the comparison himself (and proffered the title
‘Murdochgate’) while John Dean, lead counsel to Richard Nixon,
has said the potential ramifications are actually ‘bigger than
Watergate’. There are some useful parallels with the scandal
around Nixon’s government in the early seventies, especially in
the way the attempt to suppress the initial crime only served to
expand it. At the Leveson Inquiry, Murdoch admitted there was
such a ‘cover-up’ at News International and in judging the civil
actions lodged by phone-hacking victims Lord Justice Vos would
claim that the destruction of computers and deletion of emails
raised ‘compelling questions about whether [NGN - a
subsidiary of NI] concealed, told lies, actively tried to get off
scot free’. But the Watergate analogy soon runs out of
usefulness.

In the case of Watergate the ruthless power of the state was
exposed by fearless journalists. The hacking scandal, the
revelations of police corruption and back-door lobbying of
government, present an almost completely inverted image,
with the state appearing either cowed or complicit with the
ruthless powers of journalism. Indeed, Murdoch’s press often
uses the language of Watergate to justify its actions, claiming
they are defending ordinary people against the establishment.
This is the core paradox we are left to resolve: in the name of
holding power to account, parts of News International became
an unaccountable power. While it still complains of ‘witch-
hunts’ and ‘Stasi-like’ state intimidation, we are presented with
a picture of a news gathering organisation that has allegedly
bribed, intimidated and eavesdropped on police, army officials,
civil servants, senior politicians, the wife of a prime minister



http://verdict.justia.com/2011/07/14/rupert-murdochs-watergate
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/phone-hacking/9028557/James-Murdoch-could-be-recalled-by-hacking-inquiry-MPs-after-evidence-of-cover-up-emerges.html

and the heirs to the throne, appearing almost as a private
sector version of East Germany’s infamous secret police.

If there's one certain legacy of Murdoch’s decades-long
dominance of the British press, it is the deterioration of the
image of investigative journalist from truth-teller to sleazy
extortionist. You can see this sad transmogrification in the
depiction of British journalists by Hollywood film-makers. To
add to the stock-in-trade English stereotypes of effete villains,
dashing spies, zany comedians and mop-haired pop stars, a
new archetype was born: the ruthless, venal, privacy-invading
tabloid journalist, epitomised by the British ex-pat hack Peter
Fallow in Tom Wolfe's The Bonfire of the Vanities. As Murdoch
became the leading force in the British press, the cultural
reputation of British journalism sank to a new low.

Murdoch’s reaction to this kind of cultural and moral criticism
has been to shrug it off as old-fashioned snobbery, arguing that
as his circulation figures prove, he is only giving the people
what they want, and if you object to that, you're an elitist.
Murdoch’s favourite retort to critics of his tabloids - whether in
TV interviews or testy replies on Twitter - is ‘Don’t buy them
then!” He was even more explicit about this equation of
populism with democracy when he appeared at the Leveson
Inquiry in April 2012: ‘I'm held to account by the British
people,” Murdoch told Counsel for the Inquiry Robert Jay QC.
‘They can stop buying the paper. | stand for election every day.’
If people vote every morning by buying his papers, then his
press has a public mandate to do whatever they want to do.

There are questionable assumptions here. Are Sun readers
buying politics, horoscopes, football results or outsized
breasts? If | buy more copies of The Sunday Times do | have
more votes? But Murdoch is brilliant at expressing the
assumptions of laissez-faire politics in a punchy popular way:
you can’t buck the market and the market is always right.



As | intend to show, any examination of the regulations,
barriers to entry and concentrated ownership of the media
would suggest that this market is far from open and free. And
although news is certainly a market, it’'s not only a market;
news is also a public good, vital for the functioning of a
democracy, so much so that the requirement to report
impartial information about elections and manifestoes s
written into British electoral law.

Forty years after Rupert Murdoch first entered the UK market
by buying the News of the World, James Murdoch reiterated his
father’s libertarian fallacy in his landmark MacTaggart lecture.
He may have tried to dress it up with new media radicalism
and MBA smartness, but the message was just the same: ‘The
only reliable, durable, and perpetual guarantor of
independence is profit.” The title of James’'s speech The
Absence of Trust - a barely concealed attack on the BBC Trust -
has thickened with irony since 2009, especially as it was made
only a year after he had authorised a million-dollar pay-out to a
phone-hacking victim complete with stringent confidentiality
clauses: a news organisation vigorously trying to conceal news
about itself. But the paradox is entirely consistent with James’s
message: if news is to be entirely market driven, then money
can buy the news.

Days after the Hackgate scandal erupted, according to a
feature in the Daily Beast, an anonymous former senior News
Corp employee stated:

This scandal and all its implications could not have
happened anywhere else. Only in Murdoch’s orbit. The
hacking at news of the worla Was done on an industrial scale.
More than anyone, Murdoch invented and established this
culture in the newsroom, where you do whatever it takes
to get the story, take no prisoners, destroy the
competition, and the end will justify the means ... Now


http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html

Murdoch is a victim of the culture that he created. It is a
logical conclusion, and it is his people at the top who
encouraged lawbreaking and hacking phones and
condoned it.

(Bernstein, 2011)

There is no doubt there is a lucrative and important ‘market in
news’, but if news is only a market, the phone-hacking scandal
shows us the consequences. The logical extension of
chequebook journalism is that it can buy private details of
unlisted phone numbers, social security numbers, computer
passwords and voicemail pin codes. It can buy detectives who
blag their way into bank accounts and medical records. It can
suborn police officers for tip-offs on celebrities and crime
stories. It can payoff informants for kiss-and-tell stories. It can
hire the best lawyers and threaten litigants. It can authorise
massive hush fees with non-disclosure orders. More insidiously,
it can buy more media space to trash and harass political
opponents. It can pay its favoured defenders big fees for ghost-
written columns. It can become a kind of protection racket until
a newspaper owner becomes a political legislator in his own
right, a twenty-fourth member of the cabinet. It can enter the
back door of Number 10 the day after a contentious national
election. It can, through insider lobbying and back channels to
government, seal the expansion of its commercial interests and
media power until opposition to it is drowned out. In the name
of the free market, it can monopolise it. In the name of free
speech, it can chill it.

The moral of the story is: a dominance of the market in news
ends up perverting the news.

CAPTIVE MINDS



HE HACKING SCANDAL ERUPTED IN A YEAR OF MANY CRISES INCLUDING THE
Tcollapse of regimes in Tunisia, Egypt and Libya; a global

financial meltdown which had turned from a liquidity crisis
three years earlier into a wider sovereign debt crisis in the
eurozone. Commentators have made comparisons between
Murdoch’s slow-motion demise and the toppling of tyrants in
the Arab Spring, but the connection with the economic crisis is
more pertinent.

Murdoch has always enjoyed a close relationship with bankers
and shown a fondness for leveraged buyouts since his earliest
Australian acquisitions. A personal friend of the junk bond
trader Michael Milken, Murdoch has both deployed the
aggressive techniques of deregulated globalised finance and
stoutly defended its principles editorially.

The rise and fall of the House of Murdoch in the English-
speaking media world is therefore inseparable, both in
business form and ideological content, from the successes and
failures of the Anglo-Saxon model of capitalism.

For two hundred years the liberal market economy has been
underpinned by the concept of a free press and that pluralism,
accountability, transparency and access to accurate
information are vital to an open society as well as to a
functioning market. The foreign friends | talk to, especially in
former communist countries where democracy and the market
economy is still seen as precious and precarious, pose a simple
question about the phone-hacking scandal and its aftermath:
‘How did you let one man get so much power?’

It isn’t as if we weren’t warned in advance about Murdoch’s
predilections for monopolistic commercial power combined
with political clout. Over the decades there have been
thousands of articles, hundreds of books (see a fraction in the
Bibliography) and a raft of TV documentaries spelling out the
dangers that lay in wait if Murdoch’s media power was allowed
to grow unfettered. They have been stunningly ineffective.



Back in the sixties, when Murdoch was aiming to take over
the News of the World, part of the resistance to his bid was old-
school snobbery about a colonial outsider and, in a bit of deft
jujitsu, Murdoch played the cultural cringe against the ‘old
boys’ network’. A BBC film shows him animatedly regaling the
TV audience how he’d been called a ‘moth-eaten kangaroo’ by
his rival, Robert Maxwell. This allowed Murdoch to portray
himself, in stark defiance of the facts (he was the son of a
millionaire and educated at Oxford), as the man-in-the-street,
the ordinary bloke willing to take on the snooty establishment.
Private Eye’s ‘Dirty Digger’ barb has survived much longer as a
sobriquet but also falls into this class warfare trap. As Murdoch
proceeded to take over the Times Group, establish Sky
Television offshore and take over BSB, the chorus of
disapproval got louder but made no difference. In 1994, in an
otherwise powerful last television interview with Melvyn Bragg,
the famous TV dramatist and polemicist, Dennis Potter,
explained how he’d named the pancreatic cancer that would
soon kill him ‘Rupert’. Potter then went on to say, ‘There is no
one person more responsible for the pollution of what was
already a fairly polluted press, and the pollution of the British
press is an important part of the pollution of British political
life.” Though seventeen years later some may see a prescient
warning in Potter’'s words, pathologising the Murdoch
phenomenon has done little to combat its rise.

And neither has the attempt to neutralise it. Around the same
time, having suffered a third successive election defeat, and
with Murdoch’s popular daily tabloid claiming ‘It's the Sun Wot
Won it’ for the Tories in 1992, the Labour Party came to the
same conclusion, and the architects of New Labour - Tony Blair,
Gordon Brown and Peter Mandelson - made a strategic decision
that a policy of dialogue and containment might be wiser with
News Corp. As Blair explained, ‘It is better to ride the tiger’s
back than let it rip your throat out.” A year after becoming



http://www.youtube.com/watch?v=Ha70suKlIzw&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=lnVrK38xI-A
http://www.independent.co.uk/news/media/murdoch-set-to-back-blair--for-a-place-in-his-boardroom-409652.html

