
 

Writing Women 

Sonia Randhawa 

The Women’s Pages of the 
Malay-Language Press 

(1987−1998) 



Writing Women



Sonia Randhawa 

Writing Women 
The Women’s Pages of the Malay-Language Press 

(1987–1998) 

Strategic Information and Research Development Centre



Sonia Randhawa 
University of Melbourne 
Melbourne, VIC, Australia 

ISBN 978-981-19-1106-4 ISBN 978-981-19-1107-1 (eBook) 
https://doi.org/10.1007/978-981-19-1107-1 

The print edition is not for sale in Malaysia and Singapore. Customers from Malaysia 
and Singapore please order the print book from: GB Gerakbudaya Enterprise Sdn Bhd. 
[978-967-2464-51-8] 

© The Editor(s) (if applicable) and The Author(s), under exclusive license to Springer 
Nature Singapore Pte Ltd. 2022 
This work is subject to copyright. All rights are solely and exclusively licensed by the 
Publisher, whether the whole or part of the material is concerned, specifically the rights 
of translation, reprinting, reuse of illustrations, recitation, broadcasting, reproduction on 
microfilms or in any other physical way, and transmission or information storage and 
retrieval, electronic adaptation, computer software, or by similar or dissimilar methodology 
now known or hereafter developed. 
The use of general descriptive names, registered names, trademarks, service marks, etc. 
in this publication does not imply, even in the absence of a specific statement, that such 
names are exempt from the relevant protective laws and regulations and therefore free for 
general use. 
The publisher, the authors, and the editors are safe to assume that the advice and informa-
tion in this book are believed to be true and accurate at the date of publication. Neither 
the publisher nor the authors or the editors give a warranty, expressed or implied, with 
respect to the material contained herein or for any errors or omissions that may have been 
made. The publisher remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps 
and institutional affiliations. 

This Palgrave Macmillan imprint is published by the registered company Springer Nature 
Singapore Pte Ltd. 
The registered company address is: 152 Beach Road, #21-01/04 Gateway East, Singapore 
189721, Singapore

https://doi.org/10.1007/978-981-19-1107-1


This book is dedicated to those Malaysian journalists who have tried to 
expand the number of stories that can be told. Thank you.



Acknowledgements 

Writing this book, based on my PhD thesis, has been both challenging 
and exhilarating, intellectually, personally and physically. Throughout all, 
my supervisors Kate McGregor and Amanda Whiting have provided guid-
ance, inspiration and extraordinary support. I cannot thank them enough 
for their help. 

I gratefully acknowledge the funding support from the Australian 
Government Research Training Programme Scholarship and the input of 
Dr. Wulan Digantoro and Associate Professor Barbara Keys. 

The thesis would not have been possible without the collaboration of 
my 21 respondents. I would like to particularly thank Maizura Mohd 
Ederis from Berita Harian and Norila Daud from Utusan Malaysia for 
introducing me to their broad circle of colleagues and friends. Professor 
Kiranjit Kaur at Universiti Teknologi Mara was my external supervisor in 
Malaysia, and provided me with contacts and assistance, for which I am 
also grateful. 

In terms of the content analysis, accessing materials proved difficult. 
Without the help of Professor Azmi Sharom and library staff at the 
Universiti Malaya, and Professor Wang Lay Kim and my research assistant 
Yong Chee Yan at Universiti Sains Malaysia, this thesis would have been 
much poorer. My particular thanks to Chee Yan. This thesis is also richer 
for my Malaysian friends, peers and colleagues, Gayathry Venkiteswaran, 
Jac sm Kee, Juana Jaafar, Chuah Siew Eng, and countless others. Without

vii



viii ACKNOWLEDGEMENTS

your example, your intelligence and your courage, this thesis, and my life, 
would be unimaginably more dull. 

Within my cohort at the University of Melbourne, Jennie Jeppeson 
provided an unstoppable example of balancing motherhood and research. 
Sharing a room with Shane Smits and Susan Reidy in my first year helped 
maintain that balance of hard work and manic release that I found neces-
sary at the start of my candidature. And thanks to Jason Ng Sze Chieh 
for sharing election night 2013. To Susie Latham, thank you for your 
feedback and support. 

On a more personal note, this could not have been done without 
my parenting support networks. From Elaine, Jo, Erin, Amanda, Juliet 
and Genie who helped care for my kids; to the PhD Parenting Face-
book group who helped me maintain a sense of humour throughout the 
process, thank you. My kids and I have kept sanity and balance in large 
part through your efforts. 

Penultimately, thanks to my family. Dorian, Zai and Kavi, you’ve made 
this thesis so much more difficult than it would have been otherwise, 
but made my life so much richer than I could have imagined. I love you 
beyond measure. 

But lastly, my mother, Ruth. When I fell and, quite literally, broke, 
you came to pick up the pieces. Without your care and love during those 
months, none of the rest would have been possible.



Contents 

1 Introduction 1 

2 Women in the Newsrooms: Their Perceptions 
and Stories 35 

3 Evolving Constructions of the Malay-Muslim Woman 
in Utusan Malaysia 83 

4 The Different Voices of Women in Berita Harian 135 

5 Umno, Editors and the Women’s Page Journalists 185 

Conclusion 211 

Appendix: Brief Biographies of Oral History Respondents 
(in Alphabetical Order) 219 

Glossary 223 

Bibliography 227 

Index 283

ix



About the Author 

Sonia Randhawa first worked as a journalist in 1993, working for a 
Malaysian English-language newspaper. Since then, she has worked as a 
journalist in print, online and radio media; but most of her working life 
has been with the Centre for Independent Journalism (CIJ) in Malaysia. 
Her main passion at CIJ has been community media, particularly radio, 
though she has had more success advocating for the right to information.

xi



Abbreviations
1 

Abim Angkatan Belia Islam Malaysia, Malaysian Islamic Youth Organi-
sation, a leading dakwah organisation, led by Anwar Ibrahim until 
1982 

BN Barisan Nasional or National Front, a coalition of primarily race-
based parties that formed government throughout this period, 
and who have been in power since Independence. Formerly the 
Alliance 

DAP Democratic Action Party, a Chinese-based opposition party, 
officially advocating socialism, though increasingly seen as pro-
business. Originally an offshoot of Lee Kuan Yew’s People’s 
Action Party in Singapore 

DCCK Di celah-celah kehidupan, Life’s nooks and crannies. A weekly 
column published in Utusan Malaysia throughout the period, 
written by veteran journalist Maimunah Yusof 

DVA Domestic Violence Act (1994) 
ISA Internal Security Act (1960) 
MCA A Chinese-based party, the Malaysian Chinese Association and a 

major partner in the ruling coalition 
MIC The Malaysian Indian Congress, an Indian-based component 

party of the Barisan Nasional

1 I have remained true to my journalistic roots, capitalising those whose acronym is 
pronounced as letters, such as DAP, and capitalising just the first letter of those pronounced 
as words, such as Umno. In either case, the first use of the word provides the full 
designation. 

xiii



xiv ABBREVIATIONS

NEP The New Economic Policy, measures introduced following the 
race-based violence of 1969, primarily consisting of affirmative 
action for those identified as bumiputera 

NUJ The National Union of Journalists (Malaysia) 
Pas An Islamist opposition party, the acronym comes from the Arabic 

for Parti Islam Se-Malaysia, the Malaysian Islamic Party 
PPPA Printing Presses and Publications Act (1984) 
SJA Soal Jawab Agama. An advice column of the same name 

was published in both papers. Although it appeared under 
various names in Berita Harian, I have used the same acronym 
throughout as the writer and the format remained unchanged 

Umno The United Malays National Organisation and the ‘New’ Umno, 
the keystone Malay-based political party for the ruling Barisan 
Nasional coalition 

Umno Baru The party became Umno Baru in 1988 following a court ruling 
that disbanded the original party 

WAO Women’s Aid Organisation, a women’s rights and welfare organ-
isation



List of Figures 

Fig. 3.1 A fatwa (inset) had been issued saying women must 
wear traditional dresses to play netball. In the image, 
the girls use the voluminous skirts to hide the ball 
from the opposing team 99 

Fig. 3.2 Cartoon showing Syariah official helping a wife, the mouse 
in the corner representing Maimunah Yusof 119 

Fig. 4.1 Ragam (cartoon) Chinese-looking man selling “Aladdin’s 
lamp” to a Malay grandmother 143 

Fig. 4.2 Front page of Berita Wanita, headlined “School Menu” 149 
Fig. 4.3 The first man praises the women for talking in the national 

language; the second is dismissive saying they are just 
talking about a handsome sportsman 152 

Fig. 4.4 Fashion article on trends in wedding dresses 161 
Fig. 4.5 Editorial team under Delilah Hussein in January 1996 170 
Fig. 4.6 Editorial team in March 1998. In 1996 (Fig. 4.6), 

there were 7 reporters, four sub-editors and 7 sales 
and marketing staff; in 1998 there were 4 reporters, 8 
sub-editors and 14 sales and marketing staff 179 

Fig. 5.1 Stark increase in the number of articles written by women’s 
page journalists once Delaila Hussain became editor 193

xv



List of Tables 

Table 3.1 Articles analysed by article type 86 
Table 3.2 Breakdown of Wanita articles for October 1987 121 
Table 4.1 Articles analysed by article type, excluding front page 

articles and wire pieces 138 
Table 4.2 Data from a report by the Malaysian Communications 

and Multimedia Commission, Analysis of Adex Size 
and Trend in Malaysia (2006) 162

xvii



CHAPTER 1  

Introduction 

I applied to the New Straits Times, they were looking for economic writers, 
so my intention was to work on the Economy desk. I had to write an essay 
of 300 words… There were 100 candidates and only 25 were chosen… 
the allowance was only RM600. I could get RM1,800 (in a different 
industry) – but I came here for RM600, I struggled for six months just to 
get the (training) certificate. If we didn’t get the certificate, we had to get 
another job, because that was just pre-entry. 

—Maizura Mohd Ederis (Berita Harian, 1993–1996)1 

Journalism is a vocation as much as a profession, involving long hours, 
bad pay and, as I show later in this book, an often toxic masculine 
culture—yet, as Maizura notes above, despite these constraints, in the 
early 1990s when she began her career, there was plenty of compe-
tition for entry-level jobs in the Malaysian newsrooms. Maizura was 
a high-achieving student. She had good grades, but she was a village 
girl, a “kampung girl from Penang… on the border with Perak”. With 
that disadvantage, the only university place she was offered was in 
“management technology”. 

1 All interviews took place between January and May 2014, in and around Kuala 
Lumpur. For more context, see Appendix A. 

© The Author(s), under exclusive license to Springer Nature 
Singapore Pte Ltd. 2022 
S. Randhawa, Writing Women, 
https://doi.org/10.1007/978-981-19-1107-1_1

1

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1007/978-981-19-1107-1_1&domain=pdf
https://doi.org/10.1007/978-981-19-1107-1_1


2 S. RANDHAWA

So not much opportunity, so when I got good grades, the only offer was 
UTM (Universiti Teknologi Malaysia, based in Skudai, Johor), so if I want 
to be a journalist at that time, I have to take Form 6 because only UiTM 
(Universiti Teknologi Mara) and USM (Universiti Sains Malaysia) offered 
journalism at that time, so I didn’t want to risk, people said Form 6 is very 
difficult, people were very negative at the time, they said if you take Form 
6 you will fail, better to just get married! 

So Maizura studied a university course that she wasn’t interested in, but 
by the final year, she was committed to pursuing her dream. 

So the final year, I started writing essays, and I applied for journalism, but 
again there was a negative response, people said journalism is not an easy 
thing. People referred to Mat Som (a movie about a freelance journalist), 
by Lat, and would say, ’oh, you know Mat Som? It isn’t an easy thing to 
be a journalist!’. 

Yet, Maizura persisted and started work in Berita Harian, a national 
Malay-language daily, in 1993. She spent just three years as a newspaper 
journalist, then left the paper and went to work in a magazine. At the 
time of the interview, she was writing soap operas for television. 

This book is about those women journalists, like Maizura, in the 
Malay-language press who overcame the barriers of male discrimination, 
low pay and family constraints to carve out a space for women both in 
the newsrooms and on the pages of the newspapers. It examines how 
the newspapers portrayed women, and how far they could stray from the 
Umno vision of what a woman should be, examining the gender order at 
the heart of the Malay ruling party, during a time when that gender order 
was being rewritten. Further, this book argues that we can learn about 
how the media functions by looking at the parts of the media that are on 
the margins of the system. Women, as I argue throughout this book, were 
crucial to the maintenance of Umno hegemony from Independence until 
the elections of 2018. Yet, the way that women have been addressed and 
constructed in the Malay-language press has been neglected. By looking 
at these pages, I also found that at the margins of the newspapers, women 
were, at times, able to move outside the official Umno visions of what 
a woman should be, and that they often strayed from the script of the 
Umno woman present on the “malestream” leader and religion pages.



1 INTRODUCTION 3

While this book tells a story over three decades old, Malaysian politics 
today has been shaped and dominated by the two characters who domi-
nated politics during this time: Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim. 
Looking at how the Malay-language newspapers evolved during their 
initial periods of dominance can help us understand more about the polit-
ical situation today, and how these key actors have affected the media in 
the past. While the focus is on the women’s pages and women writers, it 
also tracks changes in the leader and religion (“malestream”) pages. 

The Context 

The story starts in the late 1980s, when Malaysia suffered an economic 
crisis. Graduate unemployment, inconceivable a decade earlier, was 
considered a problem. Corruption scandals plagued the administration, 
and there was unrest in the ranks of the Umno. Outside the party, 
the appointment of non-Mandarin speaking heads in Chinese-language 
schools and the proposed “development” of the heritage Bukit Cina 
(Chinese Hill) site combined to make the Chinese-identifying popula-
tion in Malaysia feel sidelined. Logging in the East Malaysian state of 
Sarawak, in particular, was fuelling an environmentalist movement, along 
with more localised concerns such as the siting of a rare earth dump. 

The period I examine in this book begins on 1 October 1987: On 
27 October, English-language newspaper The Star ran 19 mugshots on 
its front page, people who had been detained without trial under the 
notorious Internal Security Act. Operasi Lallang, then-Prime Minister 
Mahathir Mohamad’s (1981–2003) response to the tensions above, had 
begun. Those arrested included opposition and government politicians; 
environmental, religious and educational activists; and academics. The 
following day The Star was closed down, along with Chinese-language 
paper Sin Chew Jit Poh and the Malay-language weekly Watan. Operasi 
Lallang was devastating for the press in Malaysia, not only for these 
journalists directly affected, but for those who watched their colleagues 
struggle, financially and morally, with the consequences of the closures.2 

2 This is primarily from personal observation, working sporadically in newsrooms and 
as a journalist from 1992 until 2007.



4 S. RANDHAWA

Journalists not directly affected were colleagues and friends of those who 
turned to taxi-driving, hawker-stalls and cleaning to make ends meet.3 

Operasi Lallang thus impacted beyond those organisations or move-
ments whose members were detained. Further, by weakening other 
non-party political organisations, it strengthened the dakwah (Islamisa-
tion) movements: The state intervened in the affairs of Muslim groups 
tentatively, unless they were perceived as an imminent threat to stability. 
In the past, particularly the 1985 raid in Memali (a raid on a Pas-linked 
Islamic sect which left 18 people dead), intervention had had politically 
ambivalent results. As historian Farish A. Noor has argued, the Memali 
incident helped strengthen bonds within the Islamist party Pas (Pan-
Malaysian Islamic Party, known by its Jawi acronym), allowing them to 
tap into the global discourse of the martyred Muslim fighting against their 
own postcolonial government.4 Thus, the government’s main strategy 
was incorporation. Simultaneously, the government was continuing to 
act against left-wing and other NGO movements. Thus, the safest means 
of debating state actions, including on poverty and foreign policy, was 
through religiously based organisations. Operasi Lallang, therefore, marks 
the start of this research because it represents a pivotal moment in shaping 
the Malaysian media, NGOs and the dakwah movement. 

Nonetheless, at the 1990 General Election, Umno and its partners in 
the BN coalition managed to hold on to their two-thirds majority. While 
electoral shifts took place, particularly at the state level, the parties in 
opposition failed to persuade voters, particularly Malay voters, to move 
away from the trusted BN model: The opposition’s attempt to replicate 
this model failed.5 

In 1998, once again, Malaysia was in the midst of an economic crisis, 
brought on by the regional Asian financial crisis. Unemployment among 
all classes was rising. Rather than the metaphoric pall of 1987, a literal

3 From anecdotes shared by Star reporters on the blog of a former journalist, https:// 
uppercaise.wordpress.com/?s=lalang; accessed 9 December 2012. 

4 Farish A. Noor, Islam Embedded: The Historical Development of the Pan-Malaysian 
Islamic Party Pas , 1951–2003 (Kuala Lumpur: Malaysian Sociological Research Institute, 
2004), 396–406, 35–36. 

5 Some commentators even saw little difference between the two parties, seeing the 
split as primarily a personality clash, e.g. Harold Crouch, “Authoritarian Trends, the 
Umno Split and the Limits to State Power,” in Fragmented Vision: Culture and Politics 
in Contemporary Malaysia, ed. Joel S. Kahn and Francis Kok Wah Loh (Sydney: Asian 
Studies Association of Australia in association with Allen & Unwin, 1992), 30. 

https://uppercaise.wordpress.com/?s=lalang
https://uppercaise.wordpress.com/?s=lalang


1 INTRODUCTION 5

pall hung over the country, pollution from forest fires in neighbouring 
Indonesia choked swathes of the country, a condition exacerbated by 
an ongoing water supply crisis which left approximately half the capital 
without running water, dependent on water supply trucks for months.6 

This is the endpoint of this book, the resulting political crisis of 1998, 
marked by the sacking of deputy prime minister and heir-apparent Anwar 
Ibrahim on 2 September 1998. This ignominious dismissal was an indi-
cator of the splintering of the vision for Malaysia’s future. The Islamist 
opposition no longer comprised the narrow-minded clerics criticised by 
Mahathir in 19877 ; rather, it now provided an alternative to the devel-
opmental vision of Umno. While the opposition still failed to break the 
two-thirds threshold, there was a swing of Malay votes away from BN 
and the Umno. The shifts in the 1999 electoral contest mirrored an 
upheaval in the media of a very different nature, with the onslaught of 
more credible online news sources. Rights-based NGOs underwent a revi-
talisation, and the split between the dakwah movements and the Umno 
bureaucracy (which was present even at the height of the government’s 
efforts at Islamisation) became more open, effectively symbolised by the 
incarceration and humiliation of Umno’s top dakwah proponent, Anwar. 

Further, by 1998, women were key to the struggle between Umno and 
Pas. As Helen Ting has noted, this contest, particularly in the 2004 elec-
tions, included Umno’s attempt to woo women voters through greater 
attention to women’s rights.8 The Umno framed their vision of women 
as modern and in keeping with development norms, and this vision is a 
key reference point in this book. In contrast, Pas women, and dakwah 
women more broadly (see below), were arguing that women should 
prioritise their role within the family. In an interview with Rebecca Foley, 
then-head of the Dewan Muslimat Pas, the Pas’ women’s wing, Jamilah 
Ibrahim said, “Men are the leaders of women inside and outside the

6 In 1997–1998, I was living in Kuala Lumpur, reliant on these trucks. For how the 
haze was framed by the press locally, see Brian L. Massey, “How Three Southeast Asian 
Newspapers Framed ‘The Haze’ of 1997–98,” Asian Journal of Communication 10, no. 
1 (2000), 72–94. 

7 e.g. Mahathir Mohamad, Prime Minister’s Office, “Official Opening of the Seminar on 
Islamic Management with the Islamic Development Bank and the Ministry of Education”, 
6 April 1987. 

8 Helen Ting, “Gender Discourse in Malay Politics: Old Wine in New Bottle?,” ed. 
Edmund Terence Gomez, Politics in Malaysia: The Malay Dimension (London; New York: 
Routledge, 2007), 75. 



6 S. RANDHAWA

home”, continuing to say that women could only work outside the home 
if veiled and with permission of their husbands.9 Anthropologist Maila 
Stivens has extensively demonstrated how the Malay-Muslim woman has 
been a key support for the BN -dominated state.10 These observations 
highlight the two domestic policies that were at the heart of political poli-
cies affecting women: neoliberalism and Islamisation. While neoliberalism 
affected women economically, the bureaucratisation of Islam meant that 
women were increasingly framed as wives and mothers. 

Hegemony, Its Limits and the Malaysian Media 

Hegemony as a concept is rarely used to examine authoritarian 
systems, the underlying assumption being that the threat of violence is 
omnipresent, and that there is no consensus upon which the state rests. 
These assumptions have been challenged by, in particular, in an edited 
collection by Sumit K Mandal and Ariel Heryanto, Challenging Author-
itarianism in Southeast Asia. The diverse essays in this collection argue 
that different segments of the population have different relationships 
with authoritarianism, that it does not affect all parts of society in the 
same ways, and, significantly, that important sectors of society, such as 
the media and the middle classes in Malaysia and Indonesia, during this 
period, accepted and supported authoritarianism. 

There were various mechanisms used by the Malaysian government 
to maintain hegemony, and in this section, I give an overview of three 
main ideas that animated Malaysia’s political hegemony—neoliberalism, 
race and Islam—and ensured during this period that no alternative to 
the BN model was conceivable. First, however, I examine the legislative 
environment, that defined the parameters of the ideological apparatus.

9 Rebecca C. Foley, The Challenge of Contemporary Muslim Women Activists in Malaysia 
(Monash University, 2001), 145. 

10 Maila Stivens, “Religion, Nation and Mother-Love: The Malay Peninsula Past and 
Present,” Women’s Studies International Forum 33, no. 4 (2010), 390–401. 



1 INTRODUCTION 7

Constraints on the Newspapers 

and Their Journalists 

The Malaysian Constitution of 1957 guarantees freedom of expression in 
Article 10, but, as with the other rights-based provisions, subject to other 
pieces of legislation as “deemed necessary or expedient”: 

in the interest of the security of the Federation or any part thereof, 
friendly relations with other countries, public order or morality and 
restrictions designed to protect the privileges of Parliament or of any 
Legislative Assembly or to provide against contempt of court, defamation, 
or incitement to any offence11 ; 

In practice, during the period discussed, opposition and activist attempts 
to interpret Constitutional provisions through a broad human-rights 
framework were largely unsuccessful. For example, in 1990, the Supreme 
Court overturned a High Court decision that would have granted civil 
society organisation Aliran permission to publish their newsletter in 
Malay, as the law allowed the Home Ministry “absolute discretion” in 
deciding whether to grant a publishing permit.12 

Legislation governing the print media was established by the British 
and from its inception, the framework governing the media in Malaysia 
was about containment rather than about facilitating debate or dialogue. 
This interpretation, and fear, of the role of the media continues up to 
and beyond the research period. The cornerstone piece of legislation was 
the Printing Presses and Publications Act 1984 (PPPA). The PPPA was 
revised twice in 1987 by Prime Minister Mahathir Mohamad, just prior 
and just after Operasi Lallang , as well as in 1988. The 1987 amendments 
to the PPPA removed the right to judicial review of Ministerial decisions, 
and concentration of power in the Executive. The PPPA required printers 
and publishers to obtain a licence from the relevant Minister (often the 
Home Minister) to print any periodical. The Minister could, and often 
did, include conditions to the printing permit, including frequency of 
publication, languages in which the publication could be published and 
geographic limits to circulation. Licences were awarded on an annual

11 Federal Constitution (Malaysia), article 10.2a. 
12 Minister of Home Affairs v Persatuan Aliran Kesedaran Negara (1990) 1 MLJ 351 

(Supreme Court). 



8 S. RANDHAWA

basis, from the start of the calendar year, and there was no presump-
tion of renewal. Further, as mentioned, the Minister’s decision on the 
award, amendment or revocation of a licence was final, and not subject 
to judicial review. Other pertinent provisions in the PPPA criminalised 
defamation and allowed for the seizure of publications. 

Another piece of legislation that influenced journalists, despite being 
rarely used against the media or media practitioners during this period, 
was the Internal Security Act (ISA) 1960, which allowed for detention 
without trial, potentially indefinitely.13 In amendments to the Act in 
1988 and 1989, Mahathir strengthened the Minister’s powers under the 
Act, attempting to curb judicial review and the writ of habeas corpus; 
removing the power of an Advisory Board to release detainees during 
six-month reviews; and increasing Ministerial powers to appoint and 
dismiss the Advisory Board. The Act also contained provisions on the 
control of “subversive” publications.14 The ISA defined the parameters 
of government power, and the potential use of the legislation served 
as a constraint.15 Further, senior journalists, such as A. Samad Ismail 
who worked in BH at this time, had been detained (1976–1981 in this 
instance). 

Other notable pieces of legislation include the broadly defined Sedi-
tion Act 1948, the Official Secrets Act 1972 and various provisions 
in the Penal Code. Together, these functioned as a formidable arsenal 
against freedom of expression and freedom of information. The legislative 
arsenal was rarely used by the State against the mainstream media, partic-
ularly against Utusan Malaysia (Utusan) or BH , which are the focus of 
this book. Both were, however, subject to numerous private defamation 
suits.16 

13 For a personal account, see Rehman Rashid, A Malaysian Journey (Petaling Jaya: 
Rehman Rashid, 1993), 229–39. 

14 Internal Security Act , (Malaysia), s22–31. 
15 For an exposition of the use of the ISA, see Koh Swe Yong, Malaysia 45 Years 

Under the ISA, trans. Agnes Khoo (Petaling Jaya: Strategic Information and Research 
Development Centre, 2004). 

16 While journalists were aware of defamation laws, they did not appear to have a 
chilling effect on the government-aligned media, cf Garry Rodan, “Embracing Elec-
tronic Media but Suppressing Civil Society: Authoritarian Consolidation in Singapore,” 
The Pacific Review 16, no. 4 (2003), 503–24.



1 INTRODUCTION 9

Despite recognition by some journalists that censorship occurred, a 
number either did not recognise its presence or spoke in detail about the 
freedom they enjoyed as journalists.17 Yet, the impact of this arsenal of 
laws has been discussed by Mustafa K. Anuar in relation to the 2004 elec-
tions, and by Wong Kokkeong, using the lens of development journalism, 
in relation to the 1999 elections.18 Both find that the environment was 
highly regulated, but both studies look at the newspapers during elec-
tions. This focus is useful to demonstrate the extent of government 
control, but these periods appear to be chosen precisely because enhanced 
political vulnerability translated into greater regulation of content. What 
is missing is an understanding of how censorship operated outside times 
of political vulnerability. 

The legislative framework alone is insufficient, though necessary, to 
describe the circulation of power in the Malay-language newsrooms. 
Chang Teck Peng’s insightful PhD thesis examines how hegemony oper-
ated in the newsroom by analysing the coverage of the Asian financial 
crisis (July-December 1997).19 It shows that the coverage in two news-
papers directly owned by Umno (New Straits Times and BH ) more 
closely mirrored the government position than a paper owned by govern-
ment allies (Sin Chew Jit Poh). His findings show how the newspapers 
strengthened elite hegemony at a time of crisis and the close links between 
legislation and media ownership. As all owners needed to be licensed by 
the relevant Minister, and few newspaper licences were awarded, the print 
media in Malaysia consisted of a politically-connected oligopoly. Editors, 
particularly in the Malay-language newspapers, were political appoint-
ments. An extreme example is Johan Jaafar, editor-in-chief at Utusan 
from 1992 to 1998. He had no prior “hard” news experience before

17 See Chapter 2, and Adibah binti Ismail and Syd. Abdul Rahman Hj. Syd. Zin, “Eval-
uating the State of Investigative Journalism in Malaysia from Practitioners’ Perspectives,” 
in International Conference on Corporate Law (Surabaya, 2009), 12. 

18 Mustafa K. Anuar, “Politics and the Media in Malaysia,” in 2004 Philippine Political 
Science Association (PPSA) Regional Conference (Manila 2005), 25–47; Wong Kokkeong, 
“Asian-Based Development Journalism and Political Elections,” Gazette 66, no. 1 (2004), 
25–40. 

19 Chang Teck Peng, Media Massa Dan Hegemoni Barisan Nasional : Satu Kajian Kes 
Ke Atas Peranan Media Dalam Pengurusan Krisis Kewangan 1997 Di Malaysia [Mass 
Media and Barisan Nasional Hegemony: A Case Study on the Role of the Media in 
Managing the 1997 Financial Crisis in Malaysia] (Universiti Kebangsaan Malaysia, 2002), 
195. 



10 S. RANDHAWA

his appointment, which the journalists I interviewed related as resulting 
from his close ties with then-Deputy Prime Minister Anwar Ibrahim (see 
Chapter 2). 

Aside from legislation, the government also used informal channels to 
influence the media. Said Zahari relates, in 1959, being summoned by the 
Deputy Prime Minister who “rose from his chair and lashed out against 
Utusan Melayu”.20 This episode indicates that politicians assumed the 
power to summon and berate newspaper editors soon after Independence. 
Thus, whether it is the official “show-cause” letter, where newspapers 
have to defend themselves against vaguely worded charges or risk losing 
their licence, or the more informal, but often intimidating, calls from 
ministerial offices, there has traditionally been regular communication 
between government and the editorial floor. 

Whether the media operates as a site for maintaining hegemony or for 
challenging and deconstructing power remains an active debate, particu-
larly in the context of Western nations. The perception of journalists is 
often the latter, even in an authoritarian context. Thus, many journalists 
join the profession to make a difference. In her survey of 65 journalists 
working in Orde Baru Indonesia, Angela Romano found that even jour-
nalists who felt that the main function of the press was as a watchdog 
rejected the idea that this was incompatible with “the aspirations, ideals 
and operations of development or Pancasila journalists”.21 Thus, in this 
authoritarian setting, journalists perceived themselves as working for the 
benefit of the people, rather than elites, though working in conjunction 
with the elites. 

The view of journalists as watchdogs has come under sustained attack, 
particularly by the Left and by feminist media theorists. This attack 
comprises several fronts. Below, I first examine the issue of corporate 
ownership of the media; how professionalisation can embed a conservative 
bias in the assessment of what constitutes news; and the evolving critiques 
by feminist media theorists, as part of the field of cultural studies. At each 
stage, I explore how far these critiques apply to the Malaysian context and 
the newspapers under review.

20 This related to the coverage of a debate between the Prime Minister and the Agri-
cultural Minister: Said Zahari, Dark Clouds at Dawn (Kuala Lumpur: INSAN), 65; Said 
Zahari, “Remembering Operation Cold Store,” Pusat Sejarah Rakyat. 

21 Angela Romano, Politics and the Press in Indonesia (London; New York: Routledge-
Curzon, 2003), 57. 



1 INTRODUCTION 11

Both corporate ownership and reliance on advertising can jeopardise 
media independence. The nexus between the US media and big busi-
ness has been, for example, explored by Ben Bagdikian in The Media 
Monopoly.22 He argues that in a Western context, the ability of the media 
to hold corporations to account is compromised by the extensive inter-
ests of the corporations that own major media conglomerates, despite 
rhetoric to the contrary. Perhaps the clearest indication of the power of 
media ownership to trump press freedom recently has been the attempts 
by the media owned by Rupert Murdoch to silence academics, regulators 
and other outlets.23 

In a Malaysian context, there has been a clear nexus between the news-
papers and the political elite. While licences for magazines flourished 
in Malaysia in the early 1990s, the ownership of newspapers remained 
strictly controlled, licences only given to those closely allied to the BN , 
and even to factions within the ruling coalition. The 1987 suspension of 
the licences of both The Star and Sin Chew Jit Poh as part of Operasi 
Lallang illustrates this nexus: Both newspapers resumed printing after 
ownership was restructured. The Star was taken over by the MCA, while 
Sin Chew came under the ownership of a timber tycoon with close ties to 
the Sarawakian Chief Minister. A major difference in ownership between 
BH and Utusan is that the former has been owned indirectly, while 
Utusan has been owned directly by the Umno, thus it is only degrees of 
distance from political ownership that is pertinent in this context. Consid-
ering that all printing and publishing licences had to be approved by 
the Home Minister, this nexus of political power and media ownership 
is unsurprising. 

All the journalists interviewed recognised a close alliance between the 
licensed media in Malaysia and the ruling coalition. When asked about 
censorship, respondents talked about the “angle” that the newspaper 
takes on all issues, similar to the angle Western newspapers take on a story 
(a comparison used by some respondents).24 Marhaini Kamaruddin said, 
“Utusan, we’re more on the government’s voice”, and, further, “We put 
our  stand on it,  and  as long as the government of the day is BN and

22 Ben Bagdikian, The Media Monopoly (Boston: Beacon Press, 2000), 138–51. 
23 The campaigns against critics in Australia are explored in Mitchell Hobbs and 

Stephen Owen, “Stifling Dissent: The Murdoch Press and Its Campaigns against Its 
‘Critics’,” Communication Research and Practice 2, no. 2 (2016), 137–58. 

24 Interviews with Marhaini Kamaruddin, Jamhariah Jaafar and ‘Damia’. 



12 S. RANDHAWA

the Constitution is still there, we have to protect [them]”.25 This quote 
shows pride in the close relationship between Utusan and the government 
and was, paradoxically, given as an indicator of more professionalism in 
Utusan than in other papers. The second quote indicated that the jour-
nalist felt allegiance not to the government as such, but to the political 
parties of BN . This party-based allegiance was not seen by respondents 
as problematic, equivalent to Western newspapers which are right- or left-
leaning, a difference in degree rather than kind. In this context, they speak 
of freedom as journalists, recognising that only those who uncondition-
ally supported the idea that BN had a right to govern would either work 
for, or advance in, the Malay-language press. 

The Multi-Lingual Print 

Landscape: Shaping Malay Identities 

Race was one of the key supports for the hegemonic constructs that 
supported the ruling coalition. From Independence until May 2018, 
the ruling coalition (initially the Alliance, the Barisan Nasional (BN) 
following violence in 1969) was dominated by three race-based parties, 
the Umno; the Malaysian Chinese Association (MCA); and the Malaysian 
Indian Congress (MIC). The coalition was thus premised on the idea that 
the interests of Malaysians were primarily formed through race, rather 
than class or geography. I am not here asserting that race or ethnicity are 
a priori categories, but that race has been a key identifier for Malaysians, 
and that it has been significant since before Independence in 1957. 

From their beginnings, both the newspapers examined here and the 
Umno constructed the Malaysian citizen as being Malay-Muslim (and 
generally male).26 Particularly after the racialised violence of 1969, the 
myth that dominated political and public discourse was that if the Malays 
were given a larger slice of the economic pie, the greater stability and 
peace that would result would serve the interests of all.27 Umno also

25 Marhaini, interview. Emphasis inserted. 
26 Within this context, the use of language such as “special rights”, an oxymoron within 

a human-rights framework that stipulates that all rights are universal, makes sense—Malays 
are the natural citizens of Malaysia and thus are entitled to associated rights denied those 
identified as Other. 

27 The official rhetoric was that job function and race were to be disassociated, “Second 
Malaysia Plan,” ed. Economic Planning Unit (Kuala Lumpur, 1971), 1.



1 INTRODUCTION 13

argued that economic development would detract from the Islamisation 
agenda of Pas, again to the benefit of all. Umno maintained the latter 
contention was a key difference between Islamisation under themselves 
and under Pas: Umno’s Islamic agenda was pro-development, and bene-
fitted the entire nation, while Pas’ Islamisation was medieval and would 
drag Malaysia economically and culturally backward. Further, as I show 
in Chapters 4 and 5, the interests of the Malays were drawn against the 
interests of other ethnic groups—Umno’s political power rested on the 
continuing trope of the marginalised Malay whose interests could only be 
served by a race-based political party and/or system. 

Malaysia’s print landscape has been demarcated by language. In the 
interviews I conducted, respondent journalists identify a “Malay” audi-
ence, acknowledging that some non-Malays read the papers, though they 
were seen as exceptions rather than the rule.28 There are numerous 
implications, economic, social and political, that result. The major news-
papers in peninsular Malaysia during the period of study were the 
English-language New Straits Times , sister paper to BH , and  The Star; 
the Chinese-language Sin Chew Jit Poh and Nanyang Siang Pau; the  
Tamil-language Tamil Nesan; and the two Malay-language papers. The 
Jawi-script, Malay-language newspaper Utusan Melayu was ideologically 
significant, despite marginal circulation. Across this period, the Malay-
language newspapers had the largest circulation. Together, between 1991 
and 1998, the two broadsheets reached at least 20% of the population, 
with their Chinese counterparts reaching around 18% of the population; 
the English-language dailies reaching not more than 15% of the popula-
tion; and the Tamil-language dailies reaching only around two per cent 
of the population.29 These figures do not tell the whole story. Looking 
at advertising rates, the English-language and Chinese-language news-
papers were and were perceived as being, comparatively well-resourced. 
Thus, the Malay-language newspapers emphasised their role in defending 
“the Malays” against a variety of perceived threats, from neo-colonialism 
to economic competition with other races, examined in greater detail in 
Chapters 4 and 5.

28 E.g. interviews with Rosnah Majid, Maizura Mohd Ederis and Mona Ahmad. 
29 Statistics from James Selva, Media Guide 2001 (Kuala Lumpur: WhiteKnight 

Communications, 2001), 60–68. 



14 S. RANDHAWA

The racialised demarcation had further implications. Race, as noted 
earlier, is not an essential category, and there is an extensive literature 
contesting the monolithic and static concept of “the Malay”.30 Nonethe-
less, in contemporary newspapers, the demarcation by language implied 
a demarcation by race. The Malay-language newspapers served a Malay-
identifying market, the Chinese-language a Chinese-identifying market, 
and the English-language newspapers a more cosmopolitan, and more 
affluent, market. Further, the Malay-language newspapers presumed a 
Malay-identifying audience in their exploration of Islam, language, music 
and even travel. In contrast, the Chinese-language newspapers contained 
coverage of political events in mainland China and Taiwan, and their 
entertainment pages featured Hong Kong pop stars and musicians. This 
demarcation served a marketing purpose, but also perpetuated cleavages 
which reinforced the political status quo, which in turn served the ulti-
mate owners of the newspapers, the race-based political parties. The print 
media thus illustrate how the different communities talked to themselves 
and/or about “others” in ways that segregated them: There was not 
one nation imagined, but a variety of nations. In Utusan, for example, 
there were two weekly columns, Desas Desus Masyarakat Cina (Chinese 
Whispers) and Pandangan Akhbar Cina (View from the Chinese papers) 
which underscored the difference between “the Malay” point of view and 
“the Chinese” on domestic matters. This demarcation has more recently 
been replicated in the online environment, where social media further this 
ghettoisation of communities who rarely glimpse what is happening in 
other communities even when they occupy the same geographical space. 
Thus, it is key to an understanding of the audience of the Malay-language 
newspapers that the act of reading the daily newspaper was not so much 
an act of citizenship, but an act of Malay nationalism. Identifying both 
positively as a Malay, and identifying broadly as “not-non-Malay” and 
more narrowly as “not-Chinese” contributed to privileging the “Malay” 
identity above the “Malaysian” identity.

30 For example, Joel S. Kahn, “The Making and Unmaking(?) of a Malay Race,” 2005; 
Reid, “Understanding Melayu (Malay) as a Source of Diverse Modern Identities”; Amri 
Baharrudin Shamsul, “Bureaucratic Management of Identity in a Modern State: “Malay-
ness” in Postwar Malaysia,” in Making Majorities: Constituting the Nation in Japan, 
Korea, China, Malaysia, Fiji, Turkey, and the United States, ed. D.C. Gladney (Stanford: 
Stanford University Press, 1998), 135–50. 



1 INTRODUCTION 15

The apparent primacy of the Malay identity begs the question of the 
positioning of the “Muslim” identity. As I demonstrate throughout this 
book, the newspaper and the reporters attempted to make an equivalence 
between these identities. The dakwah movement, however, was opening 
up possibilities for seeing the “Muslim” identity usurp the primacy of the 
“Malay” identity. This book illustrates both the tension and the balance 
between these two aspects of the “Malay-Muslim” identity. I examine 
how far the newspapers, by attempting to strengthen Malay identity, 
premised on being Muslim, allowed “Muslim” to supplant the primacy 
of the identification as Malay and how this shift affected the women’s 
pages. 

Utusan is the older of the two papers studied, the Romanised version 
of a Jawi-script publication, Utusan Melayu, registered on 15 June 1938. 
It was the first newspaper financed by Malay capital, and at its beginnings 
had a strict policy of discrimination against those not identified as pure 
Malays (i.e. against those descended from Arabic or Indian ancestors).31 

The role of  Utusan in defining and drawing boundaries around “the 
Malay” is shown in Henk Maier’s article on founder Abdul Rahim Kajai. 
Maier notes that “They were very Malay-centred, set in a tone of being 
wronged, be it selectively so: whereas they did find fault with Chinese or 
Kelings [sic]…, the authority of either the British masters or their Malay 
aristocratic accomplices was never seriously challenged or questioned”.32 

As Chapter 4 shows, there are continuities between this Malay-centric 
vision in the first half of the twentieth century and the way Malays were 
depicted during the period studied here. 

Following the Second World War, the paper’s editors Keris Mas, A. 
Samad Ismail and Said Zahari (1951–1961) were active in the inde-
pendence movement, but also often espoused left-wing politics that 
transcended race. Prior to Independence in 1957, the main goal of 
these writers and the goals of the Umno coincided. Once the Umno 
were in power, the journalists’ focus on social justice brought them into 
conflict with the party. In 1961, following protracted tensions, Umno 
assumed control of the majority of the shares in the newspaper, resulting

31 Gender discrimination was also prevalent. A Malay woman who married a non-Malay 
could no longer work at the paper. 

32 Hendrik M. J. Maier, “The Writings of Abdul Rahim Kajai: Malay Nostalgia in a 
Crystal,” Journal of Southeast Asian Studies 41, no. 01 (2010): 78. 



16 S. RANDHAWA

in a three-month strike, led by the unions.33 The strike was, ultimately, 
unsuccessful. Zainuddin Maidin, in his history of the newspaper, says 
that prior to this, the paper’s editors had been “antikaum modal dan 
antipasaran bebas” (anti-capitalist and anti-free market).34 Zainuddin was 
influential in shaping the myth of the newspaper. According to him, 
the paper’s leftist leanings “angered the majority of the Malays who 
supported UMNO and were the major share-holders of the newspaper. 
They boycotted Utusan Melayu, causing its shares to plummet… UMNO 
had to save the newspaper”.35 The quote illustrates that Utusan editors 
positioned the paper as the voice of the Malay people. Its Malay nation-
alist roots were important to the identification of the journalists working 
in the paper—that it belongs(ed) to “the” Malays, rather than to any elite 
interest. Moreover, his analysis assumed an identity between the paper, 
the Malays and Umno. Following the collapse of the strike, the priorities 
of the newspaper more closely aligned with the ruling coalition, but the 
women interviewed, particularly those who joined prior to 1980, often 
referenced the individual editors who were active during this time as being 
influential in shaping them as journalists. 

In contrast, BH started in 1957, just prior to Malaya’s independence, 
as a translation of the pro-British Straits Times. It began publishing its 
own stories in 1958 under the editorship of A. Samad Ismail, whose 
departure from Utusan was seen by his former colleagues as a betrayal 
of his nationalist roots. The Umno took over the peninsula-based paper 
following amendments to the PPPA to prevent foreign ownership of 
the press in 1974. The newspapers’ different starting points continued 
to influence the newsrooms. Utusan portrayed itself during the period 
studied as the voice of the “regular” Malay, and often addressed a rural, 
working-class audience. BH , in contrast, was aimed at Malay business-
people and the upper-middle classes. How the newspapers constructed 
these audiences is explored further in Chapters 4 and 5. The newspapers

33 The best account of the strike, which has been dealt with fleetingly in most histories 
of the Malaysian press, is Zahari, Dark Clouds at Dawn. 

34 Zainuddin Maidin, Di Depan Api, Di Belakang Duri: Kisah Sejarah Utusan Melayu 
[In Front Fire, Behind Thorns: The History of Utusan Melayu] (Kuala Lumpur: Utusan 
Publications & Distributors Sdn Bhd, 2013), 132. 

35 The Unsung Heroes, (Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors, 2004): 
37. 


